Written by on
چاپارطوس خراسان رضوی در هفته گذشته چندین برگزیده کشوری در عرصههای مختلف فرهنگی و هنری داشت که بار دیگر ظرفیتهای فراوان این خطه از ایران اسلامی را به رخ کشیدند و در رویدادهای مختلف خوش درخشیدند.
۲ نخبه قرآنی از مشهد مقدس طی هفته گذشته افتخار آفریدند و "رضا گلشاهی" رتبه نخست رشته حفظ کل و "احسان محمدی" رتبه نخست رشته اول ترتیل را در سی و هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم کسب کردند.
"معصومه سادات شاکری" شاعر جوان نیشابوری در بخش نو (نیمایی، سپید و آزاد) برای شعر "زنی که شاعر است"، برگزیده نخستین «مهرواره سراسری شعر وحدت» در تهران معرفی شد.
۲ هنرمند مشهدی به نامهای "اعظم پارسا" و "اکرم ناتوان" موفق به کسب رتبه نخست در بخش مجموعه سازی خانواده در دهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر شدند.
زوج هنرمند، "امیر عنایتی" و "جمیله عصاران" از تربت حیدریه موفق شدند به ترتیب مقامهای دوم و سوم بخش اصلی "کیش الگوی زندگی" در دومین جشنواره عکس کیش را به دست آورند.
همچنین "امیرعنایتی" هنرمند عکاس تربت حیدریه موفق شد به جمع نامزدهای دریافت جایزه پانزدهمین جشنواره عکس خبری- مطبوعاتی "دوربین نت" راه یابد.
روستای "برزنون" بخش سرولایت شهرستان نیشابور به عنوان برگزیده هفتمین دوره از جشنواره "روستاها و عشایر دوستدار کتاب کشور" انتخاب شد و روستاهای "بشرآباد" بخش مرکزی و "احمدآباد" بخش میان جلگه شهرستان نیشابور شایسته تقدیر در این جشنواره معرفی شدند.
نمایش "من از سفر میترسم" به نویسندگی "محمد امین نجار" و کارگردانی مشترک "محمدامین نجار" و "مریم بتوئی" هنرمندان نام آشنای تئاتر نیشابور به جشنواره "سه رنگ سربلندی تهران" به مناسبت چهل ودومین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران راه یافت.
طرح زمستانه کتاب در کشور با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران در خراسان رضوی برگزار شد که در این دوره با مشارکت گسترده مردم کتابخوان و فرهیخته استان، خراسان رضوی به عنوان یکی از فعال ترین و پرفروش ترین استان های کشور برای ششمین دوره پیاپی معرفی شد و رتبه نخست را کسب کرد.
طی مراسمی با حضور مدیرعامل انجمن موسیقی ایران و جمعی از مسوولان اجرایی و هنرمندان تربت جام در محل مجموعه تاریخی رباط جام این شهرستان گواهینامه درجه یک هنری رشته آواز مقامی خراسان رضوی به هنرمند تربت جامی" استاد کریم کریمی" هدیه شد.
برگزیدگان نخستین جشنواره "جایزه فیروزه" ویژه محصولات و کالاهای فرهنگی برتر خراسان رضوی طی آیینی در محل هتل فرهنگ و هنر مشهد معرفی و تجلیل شدند، این جشنواره همزمان با ۱۵ استان دیگر کشور برگزار شد و خراسان رضوی با ۱۴۳ اثر به عنوان دومین استان دارای بیشترین ارسال آثار به این جشنواره معرفی شد.
هفته گذشته مشهد شاهد برپایی چندین نمایشگاه نقاشی در نگارخانه های خود از جمله نمایشگاه آثار نقاشی و حجم با عنوان "دیدار با آفتاب" در نگارخانه آذر نور، نمایشگاه "عکس زندگی" منتخب آثار "اسماعیل باقریان" در نگارخانه نمودار، نمایشگاه آثار حجمی شامل تابلوهای نقاشی آنتیک و سه بعدی "فاطمه صبوری" در نگارخانه گلستانه، نمایشگاه "جلوه هایی از آب و رنگ" آثار "رضا خلیلی" در نگارخانه "حسین صباغیان" و نمایشگاه انفرادی "زیورهای دست دوز پری قصه" در گالری عسل بود.
در آستانه ثبت جهانی آسبادهای ایران و در راستای معرفی بناهای باشکوه و ارزشمند، موسیقی فاخر و صنایع دستی پرنقش و با اصالت شهرستان خواف یک دوره تور عکاسی برای جمعی از عکاسان علاقه مند برگزار و آثار رسیده در نمایشگاهی تحت عنوان "نمایشگاه عکس خواف در موزه بزرگ خراسان" واقع در مشهد با حضور معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به نمایش درآمد.
سینما قدس مشهد برای همیشه تعطیل شد، این سینما پس از ۵۱ سال فعالیت به پایان راه خود رسید و با تعطیلی همیشگی سینمایی جدید جایگزین آن خواهد شد.
"احمد فخر صباحی" هنرمند پیشکسوت سینما و تئاتر خراسان رضوی هفته گذشته درگذشت، این هنرمند مشهدی که از تابستان امسال بر اثر عارضه مغزی در بستر بیماری بود پس از چند ماه تحمل بیماری، دعوت حق را لبیک گفت، مراسم تشییع و خاکسپاری وی در قطعه هنرمندان بهشت رضای مشهد برگزار شد.
هفته گذشته مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی از پشت صحنه "فیلم بدون قرار قبلی" بازدید و با عوامل آن دیدار و گفتگو کرد. این فیلم در خصوص عرض ارادت به امام رضا(ع) است.
Written by on
چاپارطوس خراسان رضوی استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: حقیقت هدایت نوری است که متناسب با ویژگیهای شخصی پیامبران در کتب آسمانی تجلی یافته و به دلیل آنکه پیامبر خاتم(ص) انسان کامل است منشور ایشان نیز شفافترین منشور محسوب میشود.
علیرضا آزاد در کانال خود در فضای مجازی با اشاره به تقریرهای مختلف در مورد حقیقت هدایت درباره «لوح محفوظ» و «امالکتاب»، اظهار کرد: بنا بر تقریری که ما از واژه «کتاب» داشتیم، «امالکتاب» به معنای مادر کتابها، منشأ، مخزن، اساس و محل جمع معنای کتابهای آسمانی است. علامه طباطبایی در خصوص آیات زخرف مطلبی را بیان میکنند که به آیه دوم سوره لقمان بسیار نزدیک است. در آیه دوم سوره لقمان بیان شده «تِلْکَ آیَاتُ الْکِتَابِ الْحَکِیمِ» و در آیه چهارم سوره زخرف نیز اینگونه بیان میشود که «وَإِنَّهُ فِی أُمِّ الْکِتَابِ لَدَیْنَا لَعَلِیٌّ حَکِیمٌ»؛ بنابراین در هر دو آیه کلمات «حکیم» و «کتاب» به کار رفته است.
وی ادامه داد: علامه طباطبایی در اینباره میگوید که نامگذاری «لوح محفوظ» به «امالکتاب» به این دلیل بوده است که سرمنشأ همه کتب آسمانی است و منظور از حکیم بودن قرآن این است که قرآن در جایگاه اولی و اصلی خود در امالکتاب، تفصیل و تقسیمی به سوره، آیه و کلمات نداشته و این تفصیل پس از آن که قرآن به صورت قرآن عربی درآمده است، انجام شده است.
استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: علامه طباطبایی در تفسیر آیه هفتم سوره آلعمران به صورت مفصل در مورد «تأویل» تعبیرات عجیبی را بیان میکنند. ایشان میگویند که تأویل قرآن، رسیدن به حقیقت قرآن در لوح محفوظ است که نه از سنخ لفظ است و نه از سنخ معنا. ما همواره بیان میکنیم که با گذر از لفظ به معنا میرسیم، اما علامه میگوید که حقیقت قرآن نه لفظ است و نه معنا. زمانی که مقولاتی همچون مادر، صداقت، محبت و... بیان میشود مفهومی در ذهن ایجاد میشود، اما سؤال اینجاست که آیا آنچه در ذهن شکل میگیرد، لفظ دارد؟ در واقع آن را با لفظ بیان میکنیم، اما آنچه در ذهن به وجود میآید از جنس لفظ نیست.
آزاد خاطرنشان کرد: علامه بیان میکند که حقیقت قرآن در امالکتاب چنان نوری است که این نور و حقیقت هدایت در لوح محفوظ و در امالکتاب وجود دارد؛ این حقیقت لفظ نیست، اعراب ندارد، سوره و آیه نبوده و قابل تجزیه به اجزا هم نیست، بلکه حقیقتی بسیطه است. این حقیقت هدایت به موسی تابید و تورات شد، به عیسی تابید و در انجیل تجلی یافت و به محمد مصطفی(ص) تابید و قرآن شد. این حقیقت همانند نوری است که به منشورهای مختلفی میتابد و به تناسب ابعاد و تراش منشور، زاویه تابش این نور به منشور و شفافیت منشور، نور متفاوتی ایجاد میکند.
وی عنوان کرد: به دلیل آنکه پیامبر خاتم(ص) انسان کامل است، به این ترتیب منشور ایشان نیز شفافترین منشور محسوب میشود. بنابراین این نور ازلی و ابدی در این منشور تجلی اعظم پیدا کرده است. تجلی اعظم نور امالکتاب که مادر همه کتابهای آسمانی و محل جمع قوانین الهی و کائنات است، در منشور وجود پیامبر خاتم(ص) قرآن را به وجود میآورد. اگر چنین برداشتی از ماهیت قرآن داشته باشیم، نوع نگاهمان به قرآن تغییر پیدا خواهد کرد.
استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: از جمله تبعات و لوازم پذیرش این دیدگاه و نگرش این است که ویژگیهای شخصی یک پیامبر در چگونگی دریافت حقیقت نقشآفرین است. همانطور که ویژگیهای اجتماعی و فرهنگی مردم و قوم هر پیامبر در زمان نزول آیات و بعثت ایشان سنجیده میشده است، به همین نسبت نور ملکوتی لوح محفوظ و حقیقت هدایت الهی نیز با ویژگیهای پیامبری که آن را دریافت میکند، متناسب است.
آزاد تصریح کرد: عمده رویکردی که عارفان نسبت به قرآن دارند و آنچه علامه طباطبایی در ذیل آیه چهارم سوره زخرف و آیه هفتم سوره آلعمران در خصوص حقیقت قرآن و تأویل بیان میکند، چنین برداشت عارفانهای است. امام خمینی(ره) نیز در جمله معروفی در این خصوص بیان کردهاند که «جبرئیل را نیز پیامبر نازل میکرد». این حقیقت قرآن و این نوع نگرش به قرآن، راه را برای تفسیرهای عصری، کاربردی و امروزی از قرآن باز میکند که ماهیت قرآن جزء قدیمیترین مباحثی است که در زمینه عقاید اسلامی وجود دارد.
وی اضافه کرد: سهروردی مجموعه وصیتنامهای به فرزند خود نوشته است که در آن این جمله را بیان میکند که «قرآن را چنان بخوان که گویی بر خود تو نازل میشود». چنین رویکردهایی به قرآن در دیدگاه ابنعربی و بسیاری از عرفا موج میزند. بیان این دیدگاهها الزاماً به معنی قبول آنها نیست، اما تقریری متفاوت از تقریرهای مرسوم را بیان میکند که در سنت عرفانی ما سابقه دارد. این سنت عرفانی بسیار کاربستی است و زمینه را برای کاربردی کردن قرآن ایجاد میکند.
اخلاص زمینهساز کشف حکمت در انسانها است
استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: علامه طباطبایی «حکیم» را به معنای تجزیناپذیری بیان میکند به این معنا که این حقیقت جزء نداشته و بسیط است. با این حال برخی بیان میکنند «حکیم» به این معنی است که در آن باطل راه ندارد. نکتهای که در این خصوص میتوان بیان کرد این است که «لهو الحدیث» آیه ششم سوره لقمان در برابر «کتاب حکیم» آیه دوم بیان شده است. این موضوع نشانگر بیان موضوعات محتوایی در این سوره است و مباحث فقهی در این سوره وجود ندارد و به تعبیری این آیه عقاید انسان را بیان میکند.
آزاد با بیان اینکه «حکیم صفت خدا و صفت کلام خداست»، عنوان کرد: نتیجه سخن و کتاب حکیمانه، حکمت خواهد بود و چنانچه کتاب که میتوان از آن به عنوان ورودی نام برد، حکیمانه نباشد، در انسان نیز حکمت شکل نخواهد گرفت. روایت هر کس چهل شبانهروز خود را برای خدا خالص کند و تصمیم بگیرد در این چهل روز نیات او در هر کاری خالصانه برای خدا باشد، خداوند چشمههای حکمت را از قلب او بر زبانش جاری میکند نیز در این خصوص بیان میکند که حکمت در دل مؤمن و انسانها وجود دارد، اما برخی عوامل مانع جوشش این چشمهها به سوی زبان، عقل، چشم، گوش، دست و... میشود که اخلاص در راه خدا این موانع را بر میدارد.
وی اضافه کرد: به عبارتی حکمت در انسانها به وجود نمیآید، بلکه کشف میشود. در بسیاری از آیات نیز دو واژه «کتاب» و «حکمت» در کنار یکدیگر آمدهاند. در برخی از آیات قرآن کتاب بر حکمت مقدم شده و در برخی دیگر حکمت بر کتاب مقدم شمرده میشود.
Written by on
چاپارطوس خراسان رضوی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از هنرنمایی مراسم آیینی خواف خراسان و نقالی شاهنامه توسط استاد صادقزاده در محل غرفه خراسان رضوی در نمایشگاه تهران خبر داد.
ابوالفصل مکرمیفر در خصوص برگزاری نمایشگاه گردشگری تهران و حضور استان خراسان رضوی در این نمایشگاه، اظهار کرد: نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع دستی تهران از پنجم تا هشتم اسفند ماه در محل نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار خواهد شد.
وی افزود: تاسیسات گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در این نمایشگاه به وسعت ۲۵۴ متر مربع حضور دارد. دفاتر خدمات مسافرتی، هتلها و تجهیزات هتلداری و تاسیسات گردشگری، گردشگری سلامت و هنرمندان صنایع دستی به ارائه معرفی زیرساختهای هنرهای سنتی و صنایع دستی خود خواهند پرداخت.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: تولیدات و انتشارات فرهنگی شامل کتابچهها، پوسترها، فیلمها و کلیپهای تهیه شده در این نمایشگاه از طریق باکسهای تهیه شده در طول ایام نمایشگاه در معرض دید علاقمندان و گردشگران قرار خواهد گرفت.
مکرمیفر ادامه داد: گروه موسیقی آیینی از شهرستان خواف در طول نمایشگاه به هنرنمایی مراسم آیینی خراسان با مفاهیم تمنا، باران، داشت و برداشت محصولات کشاورزی خواهند پرداخت. همچنین نقالی شاهنامه توسط استاد صادقزاده در محل غرفه خراسان رضوی در نمایشگاه تهران به اجرا در خواهد آمد.
وی یادآور شد: غرفههای خراسان رضوی در سالن شماره ۲۸ قرار گرفته و تمام هزینههای این نمایشگاه به صورت صد درصدی با مشارکت بخش خصوصی انجام گرفته است.
وی ادامه داد: همچنین تمامی اخبار تاسیسات گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در طول نمایشگاه از طریق فضای مجازی تهیه و اطلاعرسانی خواهد شد.
گفتنی است؛ نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران تنها رویداد معتبر و شناخته شده در صحنه بین المللی در زمینه گردشگری در ایران است که علاقه مندان از تمام جهان را به خود جلب میکند. غرفهداران این نمایشگاه متخصصین صنعت گردشگری هستند، در نتیجه تجربه مفید و منحصر به فردی برای بازدیدکنندگان وغرفهداران رقم خواهد خورد. سازمان های مربوطه در بخش فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این رویداد را مناسبترین فضای موجود برای بهینهسازی ارتباط چهره به چهره میدانند.
Written by on
چاپارطوس خراسان رضوی با وجود تمیزکردن سبزیجات توسط مصرفکنندگان و فروشندگان باقیمانده باکتری روی برگهای سبزیجات میتواند گاهی اوقات باعث مسمومیت غذایی شود. نتایج تحقیق جدید نشان میدهد که آب القاءشده با حبابهای صوتی و میکروسکوپی هوا، ممکن است کابوس دوری افراد از میز سالاد را از بین ببرد.
به نقل از نیوز، محققان دانشگاه ساوتهمپتون ایالاتمتحده میگویند: این روش علاوه بر ساخت تمیزکننده سبزیجات (برای سالاد) ممکن است باعث کاهش ضایعات موادغذایی و مقابله با مشکل مقاومت ضدمیکروبی شود.
درحالیکه خوردن منظم سالاد، میوه و سبزیجات برای حفظ سبک زندگی سالم مهم هستند اما این محصولات سبز بسیار حساس به آلودگی باکتریهای مضر نیز میباشند و علت آن نیز مسیر تولید تا دسترسی مصرفکننده است.
تعداد کمی از افراد سبزیجات آبپز مصرف میکنند، بنابراین شستوشو آخرین دفاع بین میکروبها و معده محسوب میشود. محققان معقدند که شستن محصولات با صابون یا مواد ضدعفونیکننده نیز ایده خوبی نیست.
اما آب به تنهایی حذف کلیه باکتریها را تضمین نمیکند. با توجه به این نکته، گروه تحقیقاتی سعی کردند، برگ اسفناج را با استفاده از جریانهای صوتی آب تمیز کنند سپس نتایج را با سایر برگهای اسفناج که فقط با آب شسته شده بودند، مورد مقایسه قرار دادند.
محقق این تحقیق، پروفسور تیموتی لیتون اظهار کرد: «جریان آب، حبابهای میکروسکوپی و امواج صوتی را به پایین برگ منتقل میکند. در آنجا میدان صدا در سطح برگها و درون شکافهای برگ پژواک ایجاد میکند و حبابها را به سمت برگ و به داخل شکافها میکشاند. میدان صدا همچنین باعث میشود که دیوارحبابها خیلی سریع مواج شوند و به ماشینآلات میکروسکوپی «اسکراب (تمیزکننده)» تبدیل شوند. دیواره مواج حباب باعث میشود که جریانهای شدیدی در آب اطراف حباب حرکت کرده و میکروبها را از روی برگ حذف کنند. باکتریها، بیوفیلمها (زیست لایه، مجموعهای از یک یا چند نوع میکروارگانیسم) و خود حبابها پس از شستوشو، برگ را تمیز و عاری از بقایای آلوده میکنند.
نتایج نشان داد که برگهای اسفناج که فقط با آب اولتراسونیک فقط بهمدت دو دقیقه تمیز شدند، «بار میکروبی» بسیار کمتری را در مقایسه با برگهای شستهشده با آب معمولی نشان دادند. نکته مهم، آب اولتراسونیک به اسفناج آسیب نرساند و حتی به نظر میرسد که ماندگاری را افزایش داد.
نتایج این تحقیق در نشریه Ultrasound in Medicine and Biology منتشر شده است.