Written by on
به گزارش چاپارطوس خراسان رضوی، باغهای اصیل ایرانی که روزگاری آندره ژید فرانسوی افسوس میخورد که آنها را ندیده و بورخس آلمانی نیشابور را به خاطر همین باغها دوست داشته است، حالا دستخوش چنان تغییراتی شده که فرقی با پارکهای اروپا ندارد. نیشابور که روزگاری علم را به 57 کشور دنیا صادر میکرد، اکنون مقلدانه نسخههای معماری غربی را پیاده میکند.
باغسرا، بُستان، فردوس؛ اینها کلماتی در توصیف باغِ ایرانیِ اصیلاند که براساس حکمتِ معماران قدیم، قرار بود ما را به یاد باغهای هشتگانه بهشت بیندازد. بر این اساس باغ شامل درختانی مثمر و سایهافکن، گیاهانی با عطرهای فضاپرکن، حریم و حصاری بلند، جریان آب و غیره است. اما باغِ ایرانی که نام جدیدش را نیز از ترجمهی عبارت Persian Guarden فرنگی به ودیعت گرفته است، در نیشابور تغییراتی اساسی در ساختار را هم به جان خریده است. از جمله تخریب دیوار باغ ملی و امیناسلامی، قطع جریان آب در باغ امیناسلامی، قطع درختان مثمر و گیاهان عطرآگین در این دو باغ، باغ امامزاده محروق، باغ سعیدی و دفع عندلیبان و بلبلان به اتفاق در بیشتر این باغها و در مقابل تا بخواهی کاشت درختانی چون کاج و چمن، همین.
حبیباله متحدین مشاور سابق میراث فرهنگی نیشابور که پایاننامه کارشناسی ارشد خود را نیز در همین رابطه نوشته است با ابراز تأسف از این موضوع میگوید: باغ اصیل ایرانی یک قرارگاه فرهنگی است. یعنی به لحاظ کالبدی اولاً حرکت آب را به عنوان عنصر اصلی باغ دارد، دوم محصور است و این محرمیت باغ از چهار طرف است، دروازه و ورودی دارد و هر طرف از چهار طرف باغ به چهار قسمت و هرکدام از اینها باز به چهار قسمت دیگر تقسیم میشود.
این باغ تلفیقی از معنویت و طبیعت است یعنی هم بوم فرهنگی و هم بوم جغرافیایی شهر است. تمدنسازی باید با تکیه بر حکمت نیاکان ما تحصیل شود. ما بازار ایرانی داشتهایم نه پاساژهای غربی، باغ ایرانی داشتهایم، ما اصلا پارک نداشتهایم. نیشابور باید نسخه نجات کشور را با اقتدا به معماری باغسازی و شهرسازی بدهد. کلمه "پارک" به همراه دیگر کلمات مورد استفاده اشراف قاجار از فرنگ وارد ایران شد و کمکم نه تنها به عنوان یک کلمه که به عنوان یک مفهوم جای خود را در شهرهای ایران پیدا کرد. چمن از مختصات پارک است و در باغ ایرانی جایگاهی ندارد.
ما پارک نداریم به جای پارک باید باغ اصیل ایرانی بسازیم. اما متأسفانه سازمان فضای سبز نیشابور فقط برنامههای دریافتی را پیاده میکند، با جاگذاری سنگ و سبزه! چمن را آبیاری میکند در حالی که 800 دشت ما خشک و 1800 روستای ما خالی از سکنه شده است.
از احمد همتآبادی عضو شورای شهر نیشابور شرح وظایف شورا در این زمینه را جویا شدیم. وی میگوید متولی اصلی حفظ و حراست از باغهای نیشابور شهرداری و فضای سبز است. در مورد باغ عطار و خیام چون همه باغ ثبت ملی است حفظ آن بر عهده میراث فرهنگی و در مورد باغ امین اسلامی و باغ قوامی فقط عمارت این دو بر عهده میراث است اما حفظ باغ و درختان آن بر عهده شهرداری یا صاحب ملک است.
Written by on
به گزارش چاپارطوس خراسان رضوی مجید مشتاقعشق اظهار داشت: فقط استخرهایی که مجوز بهرهبرداری از اداره ورزش و جوانان شهرستان را دارند، شامل قانون بازگشایی میشوند و بازرسی از مجموعههای آبی در زمینه رعایت دستورالعملهای بهداشتی نیز توسط اداره ورزش و جوانان شهرستانها است.
وی با بیان اینکه تنها قسمت استخر در مجموعههای آبی در حال حاضر اجازه فعالیت دارد، افزود: در شیوه نامه بازگشایی قید شده که استخرها با رعایت تمامی موارد پروتکل بهداشتی از بدو ورود مراجعه کنندگان، تنها از 50درصد ظرفیت خود استفاده نمایند.
مشتاقعشق اظهار داشت: پروتکل بهداشتی برای مجموعههای آبی شامل سنجیدن میزان تب و اکسیژن مراجعه کنندگان و همچنین ضدعفونی رختکن و اطراف استخر بین سانسها است که تمامی مراکز موظف به رعایت این نکات هستند.
وی درباره فعالیت قهرمانی ورزشکاران در دوره کرونا گفت: پیش از صدور مجوز بازگشایی عمومی، با مکاتباتی که از سوی هیات شنای خراسان رضوی با نهادهای مربوطه صورت گرفت، استخری را به ورزشکاران حرفهای استان اختصاص دادیم تا به فعالیت بپردازند و پیش از آغاز هر جلسه از تمامی آنها تست PCR میگرفتیم.
Written by on
به گزارش چاپارطوس به نقل از پایگاه اطلاعرسانی نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی؛ آیتالله علمالهدی در چهل و پنجمین هفته برگزار نشدن نماز جمعه در مشهد مقدس، نکاتی را در رابطه با قیام 19 دی ماه مردم انقلابی قم، آثار جریانی این قیام در پیروزی انقلاب، شروط تداوم موفقیتهای انقلاب اسلامی و تهدیدهای پیشرو و نقش مردم در این مسیر در قالب «خطبه مجازی» جمعه نوزدهم دیماه در حرم امام رضا (علیهالسلام) بیان کرد که در ادامه میخوانید:
بسمالله الرحمن الرحیم
الحمدالله، اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و اشهد ان محمد عبده و رسوله و اشهد ان امیرالمؤمنین (علیهالسلام) (علیهالسلام) علی بن ابی طالب و اولاده المعصومین هم حجج الله علی الخلق اجمعین.
اللهم صل وسلم علی عبدک و حبیبک و رسولک محمد سیدالاولین و الآخرین و علی عترته الهداة المعصومین سیما علی امام المنتظر المهدی روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه.
عبادالله، اوصیکم و نفسی باتقوالله
امروز روز 19 دیماه هست، سالروز خاطره قیام مردم به پاخاسته قم در سال 1356، قیام مردم قم سرآغاز موج نهایی مبارزه با نظام ستمشاهی و اتصال به پیروزی انقلاب مقدس اسلامی بود؛ شناخت ماهیت این حرکت مردمی، تبیینکننده واقعیت و اساس انقلاب مقدس اسلامی ما هست.
انقلاب اسلامی، انقلابی ارادی و هدفمند
معمولأ انقلابهایی که در قرنهای اخیر در بین ملتهای دنیا به وجود آمده، بر دو قسم است؛ قسم اول، انقلابهای انفجاری، این انقلابها در حقیقت یک انفجار مردم بود بهخاطر مشکلات زندگی، سراسیمگی در عرصه عمر، فشار، خفقان ظلم، بیداد و دیکتاتوری در بعضی کشورها دست به انقلاب میزدند مثل انقلاب کبیر فرانسه، انقلاب روسیه و انقلابهایی که در این زمینه رخ داده است.
قسم دوم انقلاب، انقلاب ارادی و هدفمند است؛ گاهی اوقات مردم برای رسیدن به یک نقطه هدفی دست به انقلاب میزنند و ساختار مدیریت اجتماعی خودشان را دگرگون میکنند، این انقلاب، انقلاب ارادی و هدفمند است؛ نکته قابل تأمل برای ما، شناخت این نوع ماهیت نسبت به انقلاب مقدس اسلامی است، انقلابی که موج نهاییاش در 19 دیماه 1356 بهوسیله مردم قم آغاز شد، آیا از نوع انقلاب انفجاری بود یا از نوع انقلاب ارادی و هدفمند؟
بعضیها درصدد این هستند انقلاب مقدس اسلامی ما را انقلاب انفجاری معرفی کنند و بگویند بر اثر فشارهایی که از نظام ستمگرانه و ستمشاهی دوران پهلوی داشتند، مردم به تنگ آمدند، هیجانی در مردم به وجود آمده و نارضاییها سبب انسجام مردم در یک انفجار شد درحالیکه مسئله اینگونه نیست، انقلاب مقدس اسلامی ما یک انقلاب ارادی و هدفمند بود؛ اگر دقیقأ نقطه به پاخاستن مردم قم را بهعنوان انقلاب و قیام این مردم را دقیق بررسی کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید قیام مردم قم که از روحانیت و حوزه علمیه قم سرچشمه گرفت، بهخاطر مقالهای بود که در روزنامه اطلاعات وابسته به نظام ستمشاهی آن روز نوشته شده بود و مقام مقدس امام بزرگوار را مورد اهانت قرار داده بود.
این نارضایتی که در مردم به وجود آمد و غضب و خشمی که اهانت به امام بزرگوار به وجود آورد، سبب ایجاد حرکت و قیام خونینی شد که ادامه پیدا کرد و به پیروزی انقلاب مقدس اسلامی متصل شد؛ در حقیقت، انگیزه انقلاب و به پاخاستن مردم این قضیه و جریان بود، عشق به اسلام، ارادت به روحانیت و مرجعیت، وابستگی به یک رهبر عظیم روحانی و دینی و در حقیقت، در دنباله اصل نهضت و قیام او، مردم بهعنوان ارادت به او و خشم در برابر اهانت به او در 19 دی ماه قیام کردند، این قیام مردم قم به قیام شهرها و استانهای دیگر انجامید و در نهایت به یک هیجان عمومی و حرکت همگانی در ملت منتهی شد و انقلاب به پیروزی رسید.
انگیزه اصلی انقلاب اسلامی، احیای دین بود
انقلاب اسلامی یک انقلاب ارادی و هدفمند بود، انقلابی نبود که بگوییم بهخاطر انفجار اقتصادی، فقر، تنگدستی، فشار و حکومت دیکتاتوری، ایجاد خفقان و ظلم و ستمی که مردم دیدند انقلاب کردند، البته همه اینها سهمی در جریان انقلاب داشتند، اینطور نبود که فشارهای یک نظام دیکتاتوری ستمشاهی بیاثر بوده اما آنچه انقلاب را بهعنوان یک حرکت در دنباله یک زیربنا و زیرساخت فکری از امام بزرگوار و آموزههای انقلابی امام به وجود آورد، احیای دین خدا بود؛ مردم دین را در معرض خطر دیدند و وقتی بنا شد مردم، مقام مقدس مرجعیتی که عنوان نیابت از حجت خدا و امام زمان (علیهالسلام) دارد، مورد اهانت احساس کردند، مردم بهعنوان حمایت از دین به پاخاستند.اگر شما امروز عرصه و صحنه روز 10 دی را در مشهد مقدس یا 17 شهریور، جمعه سیاه را در تهران بررسی کنید، به یک نقطه خواهید رسید؛ در روز 10 دی، یک خانم چادر مشکی به سری که بچهاش را بغل گرفت، از انتهای کوچههای تهخیابان، طبرسی و نوغان آمد تا میدان 10 دی بهعنوان مبارزه با رژیم ستمشاهی و در زیر زنجیرهای تانک قرار گرفت و آن چادر مشکی، کفن خود و بچهاش شد، اگر از او میپرسیدند تو از خانه درآمدی، دنبال نان هستی؟ میگفت نه، دنبال مسکن، راحتی و رفاه زندگی؟ میگفت نه، میگفت دنبال دین هستم، مرجع تقلیدم به من دستور داده در مقابل یک نظام نابکار مبارزه کنم و من بهعنوان انجام یک تکلیف شرعی، احیا و کمک به اسلام و دین آمدم در مقابل یک نظام تا دندان مسلح، با سینه خشک ایستادم و مبارزه میکنم، انگیزه اصلی، احیای دین بود.
تنها توسعه رفاه و آبادانی نشانه موفقیت نیست
اگر انقلاب مقدس اسلامی ما در تمام فراز و نشیبش و تمام حرکتهایی که در طول این 43 سال از روز قیام مردم در قم تا به امروز داشته است، در احیای دین خدا و عرصه توسعه آموزشها و ارزشهای دینی، این انقلاب نقشی داشته، انقلاب ما یک انقلاب به هدف رسیده است اما اگر تنها در عرصههای عمران، آبادانی، رفاه و امنیت زندگی انقلاب را تحلیل کنیم، انقلاب به این خاطر به هدف نرسیده ضمن این که انقلاب مقدس اسلامی ما در همه عرصههای آبادسازی و تأمین رفاه در زندگانی این مردم یک جریان موفق بوده است.
نکتهای که در فرمایشات ارزشی رهبر انقلاب نیز امروز مطرح شده بود، این نکته بود که فرمودند اگر امروز جامعه را با آن روز قیام مردم قم در 19 دی مقایسه کنیم در عرصههای علمی، حرکتهای دانش بنیان، عمران و آبادانی کشور و توسعه راهها و زندگانی مردم، در ابعاد زندگی مادی بخواهیم مقایسه کنیم، فرمودند نمیگویم صدها برابر که عدد درشتی را استعمال کرده باشم، فرمودند دهها برابر این شئون زندگی مردم امروز با آن روز متفاوت است اما این هدف انقلاب نبود، مقصد قیام مردم قم در 19 دی و تداوم این قیام و حرکت در بلاد و شهرهای دیگر که صورت گرفت، این نبود، آنچه هدف انقلاب در یک انقلاب هدفمند و ارادی که امروز آغاز موج نهاییاش در سال 56 بوده است، انجام گرفته، احیای دین مردم بود، اسلام مردم قوی بشود، شعائر دین و اساس حیات دینی مردم در دنیا توسعه پیدا کند، این هدف اصلی بود.
انقلاب اسلامی؛ موفق یا متوقف؟
برادران و خواهران، از آن روز تا به امروز 43 سال میگذرد، تحلیل کنیم آیا هدفی که مردم آن روز قیام کردند و در مقابل گلولههای داغ شربنل و مسلسل جلادان شاهی واقع شدند، واقعأ در طی این 43 سال این هدف چقدر محقق شده و این حرکت از نظر احیای دین به هدف رسیده یا نه؟
آن روز روزگاری بود که دین و اسلام در چهاردیواری حسینیهها و مساجد محبوس بود، از این چهاردیواری که بیرون میآمدید، تمام مظاهر و در و دیوار این مملکت، مظهر فسق، کفر وناجوانمردی در عرصه انسانیت و انسان دوستی بود و دین در چهاردیواری مساجد و حسینیهها زندانی شده بود، تازه در همان چهاردیواری نیز دین آزاد نبود، یک خطیب و رهبری دینی نمیتوانست واقعیتهای اصیل انسانساز و جامعهساز اسلام را آزادانه مطرح کند و به مردم هشدار بدهد، در همان چهاردیواری مسجد و حسینیه نیز اسلام آزاد نبود.
Written by on
به گزارش چاپارطوس خراسان رضوی روز گذشته بود که خبر سرقت موتور بانوی معلول اصالتاً نیشابوری ساکن در مشهد رسانهای شد.
این زن معلول با استفاده از موتور خود روزی خود را در شهر کسب میکرد که متاسفانه توسط سارقان به سرقت رسید.
اما به اذعان این بانوی معلول توسط بنیاد کرامت رضوی یک موتور جدید برای وی تهیه شده و در اختیار این بانوی معلول قرار گرفته و تلاش نیروی انتظامی برای یافتن سارق موتور نیز ادامه دارد.
Written by on
به گزارش چاپارطوس محمدمهدی برادران در مشهدمقدس اظهار داشت: یکی از القاب شاخص و مهم حضرت رضا(ع)، «عالم آل محمد(ص)» است و بر همین مبنا، ما نیز اساس کار خودمان در مدیریت این مجموعه را بر علمگرایی پایه گذاری کردهایم، در همین راستا تلاش خواهیم کرد حرم مطهر این امام رئوف(ع) هم در راستای حرکت در مسیر علمگرایی و حمایت از نوآوری، پیشگام باشد و نه تنها در مشهد و ایران بلکه در کل جهان، به نام یک مرکز نوآوری و حامی فعالیتهای نوآورانه دانش بنیان شناخته شود.
برادران تصریح کرد: این طرح با تعامل و مشارکت خادمان و خادمیاران علمی حرم مطهر رضوی اجرایی و طی آن تلاش خواهیم کرد از علم و فناوری روز دنیا برای ارائه خدمات بهتر در حوزه زیارت و رفع نیازهای پژوهشی حرم مطهر استفاده کنیم.
مدیر عالی حرم مطهر رضوی با اشاره به ایجاد دو بستر برای مشارکت فناوران در این زمینه گفت: یک بستر، دعوت از نخبگان علمی است که توسط مرکز نوآوری مدیریت عالی حرم مطهر انجام میشود تا از ظرفیتهای علمی این عزیزان برای یافتن راهکارهای علمی شبکه مسائل موجود استفاده کنیم اما بستر دیگر که فرصت مشارکت همگانی در آن وجود دارد، امکان ثبتنام در سامانه خادمیاری و انتخاب «کشیکهای نوآوری» است که فناوران و صاحبان علم میتوانند از این طریق فرصت حضور در حرم مطهر و شرکت در حلقههای علم و فناوری را داشته باشند. در این زمینه با پیشبینی 40 حوزه متفاوت برای نوآوری، 8 سبد موضوعی در قالب 8 کشیک نوآوری طراحی شده است.