همه مددجویان روستایی کمیته امداد خراسان رضوی خانه‌دار می‌شوند

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی‌(ره) خراسان رضوی گفت: برای تامین منابع تسهیلات مددجویان متقاضی تسهیلات مسکن در روستاها که واجد شرایط باشند، هیچ محدودیتی نداریم.
رضا سلم آبادی درگفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از مشهد، درباره ‌وضعیت بودجه حمایتی و توانمند‌سازی مددجویان  کمیته امداد اظهار داشت: در سال 1402 بابت توانمندسازی خانواده‌های نیازمند و تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی دو منبع داریم، منبع اول شامل 2200 میلیارد تومان ناشی از جز 4 بند (ب) تبصره (18) است که بیش از 70 درصد آن ابلاغ شده و  16 بانک عامل در استان طرف قرارداد کمیته هستند. بنابراین امسال تلاش داریم 22هزار فقره وام پرداخت کنیم. مبلغ وام با توجه به انواع شغل متفاوت است. شغل‌های تولیدی، با توجه به تعریف شغل تولیدی در کمیته امداد، تا سقف 300 میلیون دریافت خواهد کرد و میانگین مبلغی که پرداخت تسهیلات اشتغال 100 میلیون تومان است.

3200 میلیارد تومان بودجه تسهیلات اشتغال مددجویان خراسان رضوی

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی‌ (ره) خراسان رضوی ادامه داد: منبع دوم نیز بالغ بر 970 میلیارد تومان است که برای کمیته در نظر شده تا از منابع استانی مانند صندوق عدالت و پیشرفت که در اختیار استانداری است تامین بودجه کند. چنانچه این رقم نیز تحقق پیدا کند در مجموع حدود 3200 میلیارد بودجه حمایتی خواهیم داشت و می‌توانیم، در صورت این تحقق امر، تعهد حمایت تسهیلاتی برای بیش از 30 هزار فرصت شغلی را در سال جاری اجرایی کنیم.

سلم‌آبادی درباره مشوق‌های اشتغال و مقدار تسهیلات درسال 1402 به مددجویان کمیته امداد بیان کرد: بسته‌های تشویقی هم داریم که شامل حال کارفرمایانی می‌شود که نیروی کار متخصص جذب می‌کنند. کمیته امداد این آمادگی را دارد تا با بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی تفاهم‌نامه و قراردادهایی را انعقاد کند که به‌ازای هر نیرو و براساس همان مهارت و تخصصی که نیاز کارفرما است، به آنها نیرو معرفی کند. طبق این تفاهم‌نامه‌ها بعد از گذشت سه ماه فعالیت نیرو و ارائه سه ماه لیست بیمه این نیروها به تامین اجتماعی و پرداخت حقوق کار کارفرماها می‌توانند از ‌سرانه 150 میلیون تومان وام 4 درصد با اقساط 7 ساله بهره‌مند شوند. البته نیروی کار نیز حداقل 3 سال باید در این مجموعه مشغول به کار باشد.

وی تصریح کرد: نوع دیگر تشویقی به این صورت است که اگر نیروی کار را کمیته امداد به بنگاه معرفی کند، پرداخت 20 درصد از سهم بیمه کارفرما را کمیته امداد حداقل به مدت دو سال برعهده خواهد گرفت.

سلم‌آبادی بیان کرد: برخی از مددجویان نیز از طریق کمیته امداد به کاریابی‌ها معرفی می‌شوند که در برخی از موارد بدون اینکه بسته تشویقی مانند 20 درصد سهم بیمه کارفرما یا سرانه وام را پرداخت کنیم، این نیروها مشغول به کار می‌شوند و به طور میانگین 25 درصد تامین شغلی که در استان توسط کمیته امداد ایجاد می‌شود از محل همین کاریابی‌ها است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی‌(ره) خراسان رضوی درباره برنامه‌های حمایت آموزشی کمیته امداد گفت: مقدمه ورود به اشتغال آموزش است. تمام توان‌مان را به کار گرفتیم که هر فردی که بنا‌ست، تسهیلات اشتغال بگیرد حتماً باید آموزش لازم تخصصی شغل را فرا بگیرد. البته برخی قبلاً آموزش‌ها را فرا گرفتند و گواهی آن را دریافت کرده و به دنبال تسهیلات هستند.

وی افزود: تعدادی از متقاضیان نیز نیازمند این هستند که در ابتدا ما مشخص کنیم چه استعدادی دارند و به کدام آموزشگاه‌ها بروند. البته عمده آموزش‌‌های ما در قالب تفاهم‌نامه‌ سه‌‌جانبه بین کمیته امداد، سازمان فنی و حرفه‌ای و آموزشگاه آموزشگاه آزادی است که از فنی و حرفه‌ای مجوز دارند یا در قالب سازمان فنی حرفه‌ای فعالیت می‌کنند. هزینه‌های این دوره‌های آموزشی توسط کمیته امداد پرداخت می‌شود. متقاضی بعد از اینکه آموزش‌ها را فرا گرفت می‌تواند به مرحله دریافت تسلیحات وارد شود.

ساخت 3هزار مسکن برای مددجویان در دست اقدام است

سلم‌آبادی درباره وضعیت تامین مسکن و زمین مددجویان در سال جاری اظهار کرد: کمیته امداد در حوزه مسکن یک برنامه سالانه دارد که سرانه‌های تعریف شده خانواده‌ها را در حوزه خرید و احداث مسکن احصا می‌کند. بنابراین در این برنامه و در حال حاضر بالغ بر 3000 واحد مسکن در دست اقدام داریم که منابع منابع آن از بودجه جاری امداد و تفاهم‌نامه‌هایی است که با بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان، بسیج سازندگی است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی‌(ره) خراسان رضوی خاطرنشان کرد: حدود 21 هزار مورد ثبت‌نام از مددجویان کمیته در مسکن ملی داریم که تاکنون بالغ بر 4500 نفر آنها تایید شده‌اند و حدود 500 نفر از آنها نیز تخصیص پروژه پیدا کردند. در تلاش هستیم تا بعد از انعقاد قرارداد این عزیزان با بانک خواهند داشت سهم بلاعوض امداد را نیز به‌صورت تدریجی و در حین انجام پروژه به آنها تحویل بدهیم.

این مسئول ادامه داد: تامین زمین ذیل تفاهماتی است که ما با اداره راه و شهرسازی و بنیاد مسکن داریم تا یا هر جایی که امکان‌پذیر است، زمین متقاضیان را دریافت کنیم. در کل در پهنه‌هایی که زمین مناسب، حتی برای ویلا سازی مددجویان وجود دارد همکاری خوبی از طریق دستگاه‌های مربوطه با ما انجام می‌شود. به عنوان مثال در حوزه‌هایی مثل فریمان، قوچان و گناباد پیشرفت‌های خیلی خوبی داشتیم و در شهرهایی که زمین تامین شده تقریبا می‌شود گفت که مددجویان امداد در اولویت هستند.

تا پایان 1403همه مددجویان روستایی متقاضی کمیته امداد خانه‌دار می‌شوند

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی درباره برنامه تامین مسکن مددجویان روستایی اظهارکرد: ما یک ضابطه‌های خاص در مسکن روستایی مددجویان داریم. اگر متقاضیان حداقل 2 نفر و سن آنها زیر 60 سال باشند، در اولویت‌ حمایت مسکن روستایی قرار می‌گیرند. برای این جامعه هدف به ازای هر واحد در سال 1402 مبلغ 100 میلیون تومان بلاعوض پرداخت می‌شود و تفاوتی نمی‌کند که این افراد در مسکن استیجاری یا در مسکن‌ غیرمقاوم و غیر‌فنی ساکن باشند. در روستاها در صورتی که هر مددجویی که متقاضی این نوع موارد باشد و پروانه‌ها و نقشه‌های ساخت را دریافت کرده باشد ما نیز آمادگی کامل داریم که در این قالب به آنها کمک کنیم و نیت‌مان بر این است که ان‌شاء‌الله در طول سال جاری و سال آینده در مناطق روستایی هر خانواده‌ای که این شرایط را داشته باشند و ثبت درخواست کنند، برای خانه‌دار شدن حمایت کنیم.

سلم آبادی خاطرنشان کرد: در مجموع می‌توان گفت کمیته 100 میلیون تومان بلاعوض پرداخت خواهیم کرد. مبلغ  50 میلیون تومان وام قرض‌الحسنه از صندوق صندوق امداد ولایت پرداخت می‌شود، به‌علاوه مبلغ 200 میلیون تومان تسهیلات بنیاد مسکن نیز وجود دارد که اگر فرم جیم متقاضیان  سبز باشد می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی تصریح کرد: به‌طور میانگین متراژ برآورد شده برای هر واحد 55 متر می‌باشد که با این حمایت و البته یک مقدار سهم آورده مسکن معقول و مستحکمی ساخته خواهد شد. ما در این سهمیه هیچ نوع محدودیتی را قرار ندادیم و برای هر تعداد متقاضی می‌توانیم از مرکز تقاضای حمایت کنیم.

سلم آبادی افزود: برای متقاضیان بالای 60 سال حمایت کمیته امداد به‌صورت تسهیلات تعمیرات در خدمت متقاضیان عزیر هستیم.

حمایت کمیته امداد از متقاضیان مهاجرت معکوس با تسهیلات مسکن و اشتغال

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی در پاسخ به نیازهای حمایتی افرادی که در گذشته به شهرها مهاجرت کردند و امروز تصمیم به مهاجرت به روستا یا وطن خود دارند بیان کرد: یکی از برنامه‌های ویژه امداد حمایت از مهاجرت معکوس است که که فارغ از هر سن و سالی است و مددجویان مشمول بسته‌های مسکن و اشتغال امداد و استفاده از چند نوع تسهیلات مانند موضوع مسکن روستایی خواهند شد.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه به عنوان مهمان
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما