فاز یک خط ۳ مترو سال آینده بهره‌برداری می‌شود

شهردار مشهد گفت: در نظر داریم تا فاز یک خط سه به طول ‌۶ کیلومتر حدفاصل میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا(ع) را سال آینده راه‌اندازی کنیم.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، محمدرضاقلندرشریف امروز در مراسم رونمایی از 125 دستگاه ون و 25 دستگاه اتوبوس که با حضور وزیرکشور برگزار شد اظهار داشت: اتوبوس‌ها و ون‌هایی که امروز رونمایی شد همان‌هایی است که وزیر کشور دستور واگذاری آن‌ها را به شهرداری مشهد داده بودند.

وی بابیان اینکه این 150 دستگاه ون و اتوبوس متبرک است به قدوم زائران پیاده‌ اربعین عنوان کرد: این اتوبوس و ون‌ها ابتدا برای خدمات‌رسانی به زائران اباعبدالله الحسین (ع) درایام اربعین به مرز اعزام و پس از خدمات‌رسانی به مشهد بازگشتند.

شهردار مشهد تصریح کرد: شهر مشهد در مجموع چهار خط مترو دارد که دو مسیر آن بهره‌برداری شده و خط سه و چهار نیز در حال احداث است.

قلندر اضافه کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در نظر داریم تا فاز یک خط سه به طول 6کیلومتر حدفاصل میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا(ع) را سال آینده راه‌اندازی کنیم که با بهره‌برداری از این فاز مترو به حرم مطهر متصل و تا باب الجواد(ع) حرم مطهر به زائران و مجاوران سرویس‌دهی خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه عملیات حفاری خط چهار مترو مشهد نیز در حال انجام است خاطرنشان کرد: درمجموع با فعال شدن فاز یک خط سه، مترو مشهد به حرم مطهر، فرودگاه، راه‌آهن و پایانه مسافربری متصل و به زائران و مجاوران خدمات‌رسانی می‌کند.

شهردارمشهد ادامه داد: از وزیر کشور درخواست داریم تا با توجه به حجم بالای زائر و نیاز مشهد به توسعه حمل‌ونقل عمومی دستور پیگیری اجرایی شدن مصوبات در حوزه تخصیص 4 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت را که 2 هزار میلیارد تومان از این مبلغ تعهد دولت و 2 هزار میلیارد تومان دیگر سهم شهرداری مشهد است و قرار است طی امسال و سال آینده منتشر شود عنایت کنند.

قلندر ادامه داد: نکته قابل‌توجه این‌که از مبلغ 2هزار میلیارد تومان امسال، اکنون 1850 میلیارد تومان آن محقق شده که از این مبلغ تنها 425 میلیارد تومان سهم دولت بوده و امیدواریم با دستور جناب وزیر باقی‌مانده اوراق نیز برای شهرداری محقق شود.

وی گفت: در کنار انتشار این 4 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت همچنین قرار بود تا 2 هزار میلیارد تومان از محل نفت به خط سه و چهار مترو مشهد تخصیص داده‌ شده که درخواست داریم تا دستور پیگیری و تحقق این 2 هزارمیلیارد تومان را نیز عنایت بفرمایید.

شهردارمشهد با اشاره به اینکه در حوزه ناوگان اتوبوسرانی شهرداری مشهد دارای 1750 دستگاه اتوبوس، میدل باس‌ و مینی‌بوس‌ است تأکید کرد: از این تعداد بیش از 1300 دستگاه اتوبوس هستند که حدود 300 اتوبوس نیاز به نوسازی دارد و تأمین این تعداد اتوبوس عنایت ویژه جناب وزیر را می‌طلبد

قلندر،بابیان اینکه در حال حاضر برای دریافت 76 دستگاه اتوبوس جدید، مبلغی که سهم شهرداری مشهد بوده پرداخت‌شده است اظهار کرد: همچنین در سفر ریس جمهور محترم نیز برای شهر مشهد هزاردستگاه اتوبوس درنظرگرفته شد که این اتوبوس‌ها جزو مطالبات زائران است و تحقق آن نیاز به دستور وزیر محترم کشور دارد.

وی اضافه کرد: در حوزه تاکسیرانی نیز مشهد دارای 11 هزار تاکسی است که از این تعداد بیش از سه هزار تاکسی قدمت بیش از 10 تا 12 سال داشته و نیاز به نوسازی دارند.

شهردارمشهد به موافقت وزیر کشور با پایلوت شدن مشهد در حوزه استفاده از اتوبوس برقی خاطرنشان کرد: طبق صحبت‌های انجام‌شده قرار شد تا اتوبوس برقی به‌عنوان پایلوت در خط یک بی‌.آر‌.تی که ظرفیت صد دستگاه اتوبوس برقی را داشته و روزانه بیش از 100 هزار نفر را جابه‌جا می‌کند اجرایی شود لذا از جناب وزیر درخواست داریم تا دستورات لازم جهت عملیاتی شدن این طرح را عنایت کنند.

قلندر گفت: همچنین خواستار این هستیم تا بحث استفاده از تاکسی‌های برقی نیز با عنایت ویژه وزیر ‌کشور در مشهد محقق شود‌.

وی در ادامه با اشاره به در پیش بودن دهه آخر صفر نیز افزود: درمجموع تمام همکارانم در شهرداری مشهد به همراه مسئولان و مدیران استانی بسیج شده و ظرفیت‌های خود را پای‌کار آورده‌اند تا در دهه آخر صفر استقبال و پذیرایی خوبی از زائران داشته باشند.

فاز یک قطار شهری به باب‌الجواد می‌رسد

حسن موحدیان،رئیس شورای شهر اسلامی مشهد نیز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از اولویت‌ها در شورای ششم حمل و نقل عمومی بود که در این راستا راهبردهایی را پیش گرفتیم و خوشبختانه سال گذشته تعدادی اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد اضافه شد و امروز نیز با عنایت وزیر کشور از 25 اتوبوس و 12 ون رونمایی شد.

وی افزود: ون‌ها برای مناطقی که مسافر کمتری دارند استفاده ‌می‌شود چرا که هزینه‌های اتوبوس بسیار بالاست و ون‌ها علاوه بر ارائه خدمات هزینه کمتری نیز در بر دارد، امید بتوانیم در راستای گسترش این امر قدم برداریم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: بهره‌برداری از خط قطار شهری توجه دولتی می‌طلبد چرا که مترو هزینه‌های بسیاری دارد و یکی از اولویت‌های ما امتداد فاز یک قطار شهری از مبدا پایانه مسافربری به باب‌الجواد است که با قول و حمایت وزیر کشور برای مجاوران و زائران راه‌اندازی خواهد شد.

موحدیان با تاکید بر پیگیری‌های بیشتر در حوزه حمل و نقل عمومی، بیان کرد: سیاست ما بر این است که خودروهای شخصی و حجم ترافیک کاهش یابد و امید است با همکاری همه شهروندان شهری پاک داشته باشیم.

وی درباره اتوبوس‌ها و خودرو‌های برقی گفت: موضوع اتوبوس و خودروهای شخصی‌ برقی در حال پیگیری است اما اطلاعات دقیقی ندارم.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه به عنوان مهمان
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما