لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری مشهد تقدیم شورای شهر شد

شهردار مشهد امروز در صد و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری این کلانشهر را به رئیس شورا تحویل داده شد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، محمدرضا قلندرشریف، شهردار مشهد امروز در صدوسومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد در تشریح لایحه بودجه پیشنهادی 1403 شهرداری مشهد، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه اظهارداشت: بودجه به الزامات و قوانینی متکی است، یکی از موضوعات مهم ابلاغ قانون درآمد‌های پایدار شهری بوده که روند مدیریت شهری را تغییر داده است. باید ظرفیت‌هایی که هنوز از قوه به فعل درنیامده، شناسایی شود. تراز مالی طرح تفصیلی نیز موضوع دیگری است.

وی افزود:در بحث بودجه یکی از موضوعات مهم چشم‌اندازهایی است که توسط شورای ششم در ابتدای پذیرش مسئولیت به مدیریت شهری ابلاغ شد و در شش حوزه تکلیف و چشم‌انداز را برای مدیریت شهری تعیین کردند. اول هویت شهری مشهد بوده که کلیدواژه آن در جهانشهر برکت و کرامت نمود دارد،دوم محیط‌زیست شهری و سوم دیپلماسی شهری است که در این زمینه ثابت قدم هستیم و آن را به صورت ویژه دنبال می‌کنیم. ما در این راستا حمایت اعضای شورا را نیز داشتیم؛ چهارم اقتصاد شهری، پنجم مدیریت شهری و ششم کالبدی شهری است.

شهردار مشهد اظهارداشت:برای اولین بار مطالبات ما از دستگاه‌های دولتی ثبت شده که برای نحوه پرداخت در حال رایزنی هستیم. ما حداقل 30 هزار میلیارد تومان مطالبه از دولت داریم.

قلندر شریف خاطرنشان کرد: سیاست‌هایی را در تدوین بودجه مدنظر قرار دادیم که شامل چشم‌انداز‌های تکلیفی شورای شهر، انطباق بودجه براساس برنامه میان‌مدت 1401-1405 و جهت‌دار کردن مسیر توسعه و انطباق حداکثری با طرح‌های تفصیلی و تحقق سرانه‌های مورد نیاز شهر است.

وی بیان کرد: از دیگر موارد تخصیص منابع با اولویت نواحی کمتر توسعه‌یافته حاشیه شهر، رعایت صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی با تاکید بر تدقیق هزینه‌ها و مدیریت بهره‌وری و افزودن بعد مکانی به برنامه و بودجه با اطلس پراکنش پروژه‌ها در سال 1403 بوده که این مورد برای اولین بار انجام شده است.

شهردار مشهد گفت:منابع شهرداری مشهد در بودجه 1403، 44 هزار و 73 میلیارد تومان بوده که در حوزه درآمد‌های عمومی 18 هزار و 393 همت معادل 42 درصد، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای 9322 همت معادل 21 درصد، واگذاری دارایی‌های مالی 12 هزار و 484 همت معادل 28 درصد، منابع قابل تخصیص انتقالی از سال قبل 2500 همت معادل 6 درصد و خالص منابع سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه 1375 همت معادل 3 درصد است.

قلندر شریف خاطرنشان کرد: مصارف شهرداری مشهد در بودجه 1403 نیز 44 هزار و 73 میلیارد تومان بوده که اعتبارات هزینه‌ای 13 هزار و 665 همت معادل 31 درصد، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای 18 هزار و 826 همت معادل 43 درصد، تملک دارایی‌های مالی 6735 همت معادل 15 درصد، خالص مصارف سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه 1375 همت معادل 3 درصد و مازاد منابع بر مصارف انتقالی به سال بعد 3473همت معادل 8 درصد است.

وی عنوان کرد: 37 درصد بودجه ما اعتبارات هزینه‌ای و جاری و 63 درصد مربوط به پروژه‌های عمرانی شهرداری است،در سال آتی خط سه و چهار قطار شهری مطرح بوده که به صورت فشرده در حال انجام است همچنین بیش از 3 کیلومتر از میدان شهدا در حال ریل‌گذاری بوده که تا پایان سال تست گرم خواهیم کرد. اصل پروژه قطار شهری مشهد حدود 6 کیلومتر است؛ زیرا خطوط یک و دو ما به وسیله این 6 کیلومتر به حرم متصل می‌شود.

قلندر شریف در خصوص تاخیر در پرداخت کارکنان شهرداری گفت: بدهکاری شهرداری طبیعی است، اگر بدهکار نشویم، کار نکردیمف ما تاحدی که می‌توانیم اوراق مشارکت می‌گیریم و برای سال آینده 6500 اوراق مشارکت را درنظر گرفتیم و در زمینه تهاتر پیشرو هستیم و بدهی ما به بانک شهر 10 درصد بدهی برخی شهر‌های دیگر هم نیست.

شهردار مشهد اضافه کرد: با وجود اینکه مدیریت و هیئت مدیره یکی از بانک‌ها با تهاتر مبالغ موافقت کرده بودند و روز‌های پایانی اتمام کار بود، اما هیئت مدیره بانک تغییر کرد و بدون اطلاع شهرداری، چک شهرداری را برگشت زدند.

وی اظهارداشت:بانک بیش از 1500 میلیارد باید به شهرداری می‌داد که ما می‌توانستیم کاری کنیم مشکلات آن‌ها بیشتر شود، اما این کار را انجام ندادیم. حقوق پرسنل آماده بود، اما این مسئله موجب تاخیر در پرداخت شد لذا از تمامی پرسنل خدوم شهرداری مشهد به ویژه قشر شریف و زحمتکش پاکبانان بابت تاخیر در واریز حقوق دی‌ماه صمیمانه عذرخواهی می‌کنم.

موحدیان: بابت تاخیر در واریز حقوق کارگران عذرخواهی می‌کنم

حسن موحدیان،رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز اظهارداشت: دهه فجر انقلاب اسلامی، بهترین فرصت برای گام برداشتن عملیاتی‌تر در راستای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر جهاد تبیین و روشنگری دستاورد‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی در عمر با برکت بیش از 4 دهه خود است.

وی افزود: دهه فجر انقلاب اسلامی، بهترین فرصت برای گام برداشتن عملیاتی‌تر در راستای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر جهاد تبیین و روشنگری دستاورد‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی در عمر بابرکت بیش از 4 دهه خود است. نزدیکی به انتخابات مجلس شورای اسلامی، اهمیت این موضوع را مضاعف می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: پروژه‌هایی چون تعریض پل دهرود و دوربرگردان شهید میرزایی در این دهه می‌توانستند به بهره‌برداری برسند و پروژه‌هایی نیز کلنگ‌زنی شوند، ولی برخی مشکلات مانع از تحقق این مهم شد اما امیدواریم قبل از سال نو باید شاهد افتتاح این پروژه‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم این ماه، تاخیر در واریز حقوق کارگران بوده که اول از همه، بابت این موضوع به سهم خود عذرخواهم، افزود: تدابیر و برنامه‌ریزی‌های شهرداری باید به نحوی باشد که شاهد تکرار مجدد این موضوع نباشیم چراکه تاخیر در پرداخت حقوق، مشکلات جدی برای زندگی این عزیزان ایجاد می‌کند.

علت اصرار بر اعمال نشدن ماده 12 را نمی‌دانم؟

 موسی‌الرضا حاجی‌بگلو، سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد نیز اظهارداشت:در جلسه گذشته در خصوص مصوبه تفریغ بودجه سال ١4� � در صحن علنی درگیری شد و تذکری دادم که این تفریغ بودجه 1400 به لحاظ قانونی ایراد دارد و باید قانون درآمد‌های پایدار ماده 12 در آن اعمال و بعد به آن رسیدگی شود اما تذکر بنده را نپذیرفتند و مصوب شد و سپس به فرمانداری برای کمیته انطباق ارسال شد.

وی افزود: کمیته انطباق به صراحت ماده ١٢ را ایراد گرفت، ما مکلف هستیم هرگونه ابهام و ایراد قانونی که کمیته انطباق به مصوبه‌ای می‌گیرد هیئت رئیسه در اولین جلسه کاری و رسمی شورای اسلامی شهر آن را بیاورد و‌ مواردی که کمیته انطباق ایراد گرفته مطرح شود.

حاجی بگلو خاطرنشان کرد: متاسفانه باخبر شدیم هیئت رئیسه بدون اینکه نظر اعضای شورا را بگیرند نظر خود را ارسال کردند که به لحاظ قانونی این کار ایراد دارد.

وی ادامه داد:علت این اصرار که ماده 12 اعمال نشود را نمی‌دانم؟چطور برای رایگان کردن اتوبوسرانی که ما زحمت کشیدیم، رای دادیم، اما کمیته انطباق رد کرد اصرار کردیم پاسخ مثبت دهید، ولی شما اجازه ندادید و گفتید حتما باید در جلسه کاری مطرح شود و از اعضا رای گرفتید و اعلام کردید لذا این موضوع نیز باید دوباره در جلسه رسمی بررسی و نظر شورا در این موضوع اعلام شود.

سخنگوی شورای شهر مشهد با اشاره به مشکلات اخیر شهرداری مشهد که یکی از بانک ها در پرداخت حقوق پرسنل  و کارکنان شهرداری ایجاد کرده بود، عنوان کرد: روز گذشته مشکل حل و حقوق ها واریز شد و از آقای پژمانفر و شهرداری تشکر و قدردانی می‌کنم که برای حل این موضوع  پیگیری‌های زیادی کردند.چک برگشته خورده از میراث گذشته ها است و مربوط به دوره ششم نبود.ما همچنان بدهی‌های دوره پنجم را پرداخت می‌کنم و این چک مربوط به دوره پنجم بود.

 

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه به عنوان مهمان
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما