فعالان صنعت گردشگری خراسان رضوی خواستار حمایت دولت شدند

پایگاه خبری چاپار طوس -به نقل از ایرانا- گزارش داد، فعالان صنعت گردشگری خراسان رضوی روز سه‌شنبه در نشست کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد خواهان حمایت‌های بیشتر دولت برای جبران خسارت‌های ناشی از کرونا بر پیکر صنعت گردشگری این استان به ویژه در مشهد شدند.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در این نشست گفت: فعالان اقتصادی باید به جای اصرار بر دریافت تسهیلات کم‌بهره بر جلب برخی حمایت‌ها، امتیازات و تسهیلگری‌ها تأکید کنند تا بتوان از این طریق آسیب‌های وارده به صنعت گردشگری در بحران کرونا را کاهش داد.

علی اکبر علیزاده قناد افزود: اخذ معافیت‌های مالیاتی، استمهال بدهی‌های بانکی و ایجاد ظرفیت‌هایی برای تامین سرمایه در گردش می‌تواند به مطالبات بخش خصوصی و فعالان صنعت گردشگری تبدیل شود و ظرفیت حمایتی موثرتر را فراهم آورد.

وی ادامه داد: این موضوعات را می‌توان از طریق نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اتاق بازرگانی ایران پیگیری کرد و از شهرداری نیز خواست برای مدتی اخذ عوارض‌های مربوطه را لغو کند. 

وی گفت: کمیسیون گردشگری باید از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دعوت کند تا پیشنهادات به طور خاص در مجلس شورای اسلامی مطرح شود، زیرا پیشنهاداتی مانند معافیت‌های مالیاتی قابلیت اجرایی شدن بیشتری دارد.

علیزاده قناد افزود: براساس آمار موجود، حدود ۵۰ درصد اقتصاد مشهد مربوط به حوزه خدمات و گردشگری است که این صنعت در شرایط شیوع کرونا ۱۰۰ درصد متوقف شده است.

وی ادامه داد: کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی باید مشکلات و مسائل فعالان حوزه گردشگری را به صورت مدون تا شنبه هفته آینده به مسوولین ذیربط ارسال کند تا این مسائل در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح و حل شود.

وی گفت: بیمه بیکاری فعالان صنعت گردشگری نیز با چالش‌هایی مواجه بوده و با وجود ثبت نام آنان در سامانه مربوطه هنوز این مهم محقق نشده است.

ضرورت تدوین تقویم سفر

نایب رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در ایام نوروز از فعالان حوزه گردشگری تقاضا کردیم خسارت‌های وارده را ارزیابی کنند و در حال حاضر مشغول تجمیع و تدوین این اطلاعات هستیم تا این مسائل به صورت گزارش رسمی مستند و به مجموعه های مرتبط ارسال شود.

مژگان ثابت تیموری افزود: در خصوص برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه کارکنان مجموعه‌های گردشگری، به دنبال اخذ مجوز لازم هستیم تا فعالیت مجازی به طور رسمی در اتاق بازرگانی مشهد آغاز شود، تاکنون نیز یک دوره آموزش مدیریت دوران کرونا و پساکرونا برگزار شده است.

وی ادامه داد: پس از اتمام این بحران و عادی شدن امور، شاهد موجی از سفرها به مقاصد مختلف و به ویژه کانون‌های گردشگری خواهیم بود، لذا پیشنهاد کردیم تقویم سفر تدوین شود و حجم سفرها در طول سال مدیریت و توزیع گردد.

وی گفت: بازگشایی مقاصد گردشگری بدون تدوین تقویم سفر اشتباه بزرگی خواهد بود زیرا احتمال دارد حجم سنگین سفرها در مدت مشخص، خدمات رسانی گردشگری را با چالش مواجه کند.

ایرلاین‌های خارجی از شیوع کرونا سوء استفاده کردند

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی، جهانگردی و گردشگری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: از اسفند ماه سال گذشته دفاتر خدمات مسافرتی نیز با تعطیلی و بحران مواجه شدند و تاکنون ۳۵ درصد آنها ناگزیر از تعطیلی کامل بودند.

محمد سعید ولی زاده با اشاره به فعالیت بیش از ۴۵۰ آژانس مسافرتی در خراسان رضوی افزود: با توجه به وضعیت فعلی، بسیاری از ایرلاین‌های خارجی سوء استفاده کرده و از استرداد هزینه بلیت مسافران و پرداخت پول آژانس‌ها سر باز می‌زنند و ما را با مشکلات جدی مواجه کرده‌اند.

وی ادامه داد: هزینه بلیت‌ها باید به آژانس‌های داخلی عودت داده شود تا بتوانند مطالبات افرادی که سفرشان به واسطه این بحران لغو می‌شود را بپردازند.

وی گفت: تاکنون چندین میلیارد تومان پول مربوط به آژانس‌های داخلی در خارج از کشور بلوکه شده و خارجی‌ها از این شرایط سوء استفاده می‌کنند.

تلاش برای ایجاد ذهنیت خوب در گردشگران سلامت

رییس کمیته گردشگری سلامت کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز گفت: باید پس از کرونا این ذهنیت را در حوزه گردشگری سلامت ایجاد کنیم که وضعیت درمانی ما در شرایط پاک به سر می‌برد و این اطمینان را به گردشگران سلامت بدهیم که مراکز پزشکی ما از نظر بهداشتی مشکلی ندارند.

ناصر غفران افزود: وزارت بهداشت و وزارت میراث فرهنگی از امروز بایستی تبلیغات رسانه‌ای را در این خصوص آغاز کنند و به گردشگران سلامت این اطمینان را بدهند که تنها برخی از مراکز پزشکی ما درگیر موضوع کرونا هستند.

وی با بیان اینکه، تاکنون هیچ پشتیبانی از هیچ یک از مجموعه‌های گردشگری توسط دولت انجام نگرفته است اظهار داشت: آیا وزارت امور خارجه تسهیلاتی را برای ویزای ورود به کشور آغاز کرده است تا در دوران پساکرونا گردشگران خارجی تمایل سفر به ایران داشته باشند؟ 

ضرورت برنامه‌ریزی برای سفرها در دوره پساکرونا

رییس انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: پیگیری موضوع تعطیلی شنبه‌ها می‌تواند کمک بزرگی برای رونق مجدد گردشگری در داخل کشور باشد.

حسین نیکونام افزود: با توجه به اینکه ۸۰ تا ۸۵ درصد گردشگران سلامت مشهد از کشورهای عراق و افغانستان هستند، با بازگشایی مرزهای این دو کشور می‌توان مجدد این حوزه از گردشگری را فعال کرد.

وی ادامه داد: اگر بتوان دبیرخانه‌ای برای دوران پساکرونا تشکیل داد و جشنواره‌هایی را با قیمت‌های بسیار مناسب و تخفیف‌های مطلوب، با همکاری تمامی بخش‌های صنعت گردشگری طراحی کرد، این ظرفیت فراهم می‌شود تا حداقل سرمایه لازم به چرخه اقتصادی صنعت گردشگری بازگردد.

افزایش سرقت از واحدهای اقامتی

نایب رییس اتحادیه هتل آپارتمان‌داران و مهمانپذیران مشهد نیز در این نشست گفت: در کنار بحران کرونا وارد بحران دیگری شدیم که آن امنیت در حوزه اقامتگاه‌هاست به گونه‌ای که آمار سرقت از واحدهای اقامتی در این مدت افزایش داشته است.

مهدی آجیلیان با اشاره به مشکلات معیشتی فعالان حوزه گردشگری و نگرانی بابت طولانی شدن بحران کرونا افزود: باید کمیته‌ای ویژه ذیل کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی مشهد برای بحث مدیریت سفرها در ایام پساکرونا تشکیل شود و دیدگاه‌ها و پیشنهادات کارشناسی را مود بررسی قرار دهد.

انتقاد از عملکردهای جزیره‌ای در بحران کرونا

رییس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: آنچه باعث می‌شود در میانه این بحران، بخش خصوصی نتواند نتایج مطلوب را در اخذ حمایت‌های کافی و موثر کسب کند، عملکرد جزیره‌ای در این حوزه است.

حمید سزاوار افزود: حتی دستگاه‌های متولی نیز دچار این عارضه هستند به طوری که تاکنون شاهد برگزاری جلساتی در اتاق بازرگانی، اصناف و استانداری بودیم اما همچنان دغدغه‌های بخش خصوصی به قوت خود باقی است.

وی ادامه داد: برای حصول نتیجه، نیازمند همگرایی جدی هستیم و یک ساختار باید راهبری امور را در دست بگیرد و مطالبات بخش خصوصی را پیگیری نماید.

وی گفت: تسهیلات بانکی با سود ۱۲ درصد گرهی از مشکلات فعالان صنعت گردشگری باز نمی‌کند.

۳۶ میلیارد ریال خسارت به راهنمایان گردشگری

رییس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: انجمن راهنمایان حدود ۱۱۵ نفر راهنما دارد و  براساس ارزیابی‌های انجام گرفته تاکنون ۳۶ میلیارد ریال به جامعه راهنمایان خسارت وارد شده است.

حمیده روح بخش افزود: با توجه به اینکه فعالیت راهنمایان گردشگری فصلی است و فعالان این حوزه سه تا چهار ماه در سال حضور دارند، لذا حفظ این افراد در بازار نیازمند تلاش بیشتری است.

وی ادامه داد: همچنین بیمه نبودن راهنمایان گردشگری و عدم امکان استفاده از مزایای بیمه بیکاری موضوعی است که در این ایام بیشتر به چشم آمده است و باید تصمیم جدی در خصوص بهره‌مندی فعالین این حوزه از بیمه گرفته شود.

مدیر خانه مسافر خراسان رضوی نیز در این نشست گفت : عوارض سنگین شهرداری که در سال جاری چندین برابر شده است، باید کاهش پیدا کند.

ابراهیم محرابی افزود: اگر فعالان حوزه گردشگری به سوی گرفتن برخی معافیت‌های خاص حرکت کنند، نتایج بهتری حاصل خواهد آمد و کارآمدتر از برخی تسهیلات بانکی خواهد بود.

زیان ۲۲۰ میلیارد تومانی شرکت رجا تا پایان خرداد ماه

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا نیز در این نشست گفت: از ابتدای اسفند پارسال بیش از ۸۵ درصد سفرهای شرکت رجا به مقصد مشهد و بالعکس لغو شده است و این رقم در اواخر اسفندماه به ۱۰۰ درصد رسید و سفری انجام نشد.

علیرضا هاشمی افزود: خسارت‌های وارده به شرکت رجا نجومی است، به طوری که فقط ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه بلیت به مردم عودت داده شد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۳۳ میلیارد ریال بابت برگشت هزینه بلیت مسافران به شرکت رجا خسارت وارد آمده است، ادامه داد: طی روزهای اخیر که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی اجرا شد، در هر کوپه قطار تعداد اندکی مسافر باید حضور می‌یافت که این مساله نیز مزید بر علت شده و هزینه‌هایی را به شرکت‌های ریلی تحمیل کرده است.

وی گفت: در ایام ماه مبارک رمضان طبق روال سال‌های گذشته سفرها به شدت کاهش پیدا کرده و این مساله بر میزان خسارت‌های این شرکت افزوده است.

هاشمی افزود: علاوه بر درآمد از دست رفته شرکت، از محل صورت وضیعت شارژ پیمانکاران نیز آسیب‌های وارده افزایش خواهد یافت به طوری که در حال حاضر شرکت رجا باید هزینه حقوق و مزایای چهار هزار و ۸۰۰ نفر از کارکنان خود را تامین و پرداخت کند.

وی پیش‌بینی کرد شرکت رجا تا پایان خرداد ماه حدود ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال زیان خواهد دید.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه به عنوان مهمان
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما