نیاز به ۵۰۰ کلاس درس با افزایش ۲۰ هزار نفری دانش‌آموزان در خراسان

مدیرکل آموزش وپرورش خراسان رضوی گفت: سال گذشته با افزایش اتباع خارجی روبه‌رو بودیم به طوری که بدون برنامه با افزایش ۲۰ هزار نفری دانش‌آموزانی روبه‌رو شدیم که حدود ۵۰۰ کلاس درس نیاز داشتند.
سیدامیر شوشتری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد، اظهار داشت: یک افزایش معمولی 8.10 درصدی دانش‌آموز را سالانه داشتیم که امسال هم طبیعتا باید داشته باشیم، سال گذشته افزایش غیرعادی داشتیم که بعد از شروع سال تحصیلی اتفاق افتاد و ناشی از افزایش اتباع بود به طوری که بدون برنامه با افزایش 20 هزار نفری دانش‌آموزانی روبه‌رو شدیم که حدود 500 کلاس درس نیاز داشتند.

وی افزود: امسال همانند سال گذشته مشکلات کمبود فضای آموزشی و کمبود معلم را داریم، بدون کمبود نیستیم، اما تلاش می‌کنیم در زمان باقی مانده  تا آغاز مدارس حدود 9 هزار جذب جدید داریم که از اول تابستان روزی بیش از هزار نفر از همکاران و ارزیابان و گزینش گرانمان روزانه نسبت به صدها داوطلب معلمی مصاحبه و گزینش انجام دادند.

شوشتری بیان کرد: گزینش‌ها با شیوه‌های جدید و فیلترهای حساب شده و علمی در نظر گرفته شده است و این روند در جذب به‌کارگیری معلم کافی نیست، قطعا نیازمان در کمبود معلم باقی خواهد ماند، چرا که تعداد معلمان زیادی در سطح استان به مرحله بازنشستگی رسیده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: اگر 12 هزار بازنشسته داشتیم قطعا حدود 8500 نفر می‌روند و بقیه را حفظ می‌کنیم.

وی ادامه داد: با به‌کارگیری بازنشستگان مشکلات را حل می‌کنیم و ضمانت می‌دهیم هیچ کلاس درسی بدون معلم نمی‌ماند و همچنین با به‌کارگیری بازنشستگان شیوه‌های متفاوتی از جمله سرباز معلم و دانشجو معلم هم می‌توان بخشی از مشکلات کمبود معلم را رفع کرد.

شوشتری تاکید کرد: این کمبود نیرو قطعا روی کیفیت بخشی مدارس ما تاثیر بسزایی خواهد داشت، قسمت مهمی از تلاش ما برگزاری ضمن خدمت برای آماده کردن معلمان جدید و خروجی دانشجویانی که فارغ‌التحصیل و راهی آموزش و پرورش می‌شوند در جهت تامین و آموزش نیروهای سال جدید و آماده کردن زیرساخت مدارس برای ورود دانش‌آموزان است.

وی تصریح کرد: قطعا با کمبود کلاس مواجه بودیم و هستیم و بسیار تلاش می‌کنیم و کردیم و علاجی نداشتیم در سال گذشته یک هزار و 100 مدرسه و پروژه به آموزش و پرورش در یک سال تحصیلی اضافه شد؛ امسال مهرماه افتتاح  200 مدرسه استارت می‌خورد ولی بسیار کم است یعنی نیاز دانش آموزان بیش از این‌ها است و طی تدبیرهایی که اندیشیدیم نوبت دوم‌ را در شهرهای بزرگ که امکان بیشتری وجود دارد برگزار می‌کنیم.

مدیرکل اموزش و پرورش خراسان رضوی گفت:در بعضی کلاس‌های‌مان تعداد 36 تا 40 نفر دانش‌ آموز داریم که گاهی از 40 نفر نیز بیشتر است و تدبیر این است که بتوانیم همه کلاس‌ها را پوشش دهیم.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه به عنوان مهمان
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما