سهمیه ۷۱ نفری خراسان رضوی در آزمون استخدامی کار درمانگر و گفتاردرمانگر

رئیس آموزش وپرورش استثنایی خراسان رضوی گفت: در کشور حدود هزار نفر استخدام آموزش و پرورش می‌شوند و سهمیه استان خراسان رضوی ۷۱ نفر کار درمانگر و گفتار درمانگر است.
جواد روحانی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از مشهد اظهار داشت:ثبت نام نخستین آزمون استخدامی آموزش وپرورش ویژه رسته شغلی مربی امور آموزشی معلولین باعنوان کاردرمانگر و گفتار درمانگر‌، برای مدارس استثنایی و مراکز جامع سنجش، آموزش و توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی تربیتی ،آغازشده و تا 31 شهریور ثبت نام ادامه دارد.

وی افزود:این آزمون پس از گذشت دو دهه که آموزش وپرورش استثنایی،آزمون استخدامی برای این رشته نداشته است برای اولین بار در جهت تأمین نیروی توانبخشی درمدارس استثنایی و مراکز جامع سنجش آموزش سراسرکشور برگزار می‌شود.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی خراسان رضوی تصریح کرد: باتوجه به اینکه دانش آموزان با نیازهای ویژه یا استثنایی در گروه‌های مختلف از جمله دانش آموزان اوتیسم، جسمی حرکتی و دارای آسیب دیده بینایی وشنوایی و چند معلولیتی،دانش آموزان با نیاز ویژه ذهنی و دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری و نقص گفتار که نیاز به توانبخشی دارند لذا در جهت کیفیت بخشی به آموزش این دانش آموزان لازم است که فرآیند توانبخشی توسط کاردرمانگر یا گفتاردرمانگر باتوجه به نیاز دانش آموزان انجام شود.

روحانی ادامه داد: معمولا دربعضی موارد تا توانبخشی دانش آموزان کامل نشود و فرآیند توانبخشی صورت نگیرد،شاید آموزش چندان روی دانش آموزان با نیازهای ویژه موثر نباشد و معمولا این توانبخشی درکنار آموزش به آنها می‌تواند در کیفیت بخشی آموزشهایشان تاثیر گذار باشد.

وی گفت:هم اکنون درمرحله ثبت نام هستیم و تا آخرشهریور از طریق آدرس اینترنتی https://hrtc.ir سایت جهاددانشگاهی انجام خواهد شد و آزمون در 21 یا 22مهرماه 1402 در مراکز استان ها صورت می‌گیرد که بعد از آزمون کتبی و علمی، ارزیابی‌های تخصصی وحرفه ای انجام خواهد شد.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی خراسان رضوی درخصوص رشته های مجاز شرکت در این آزمون اذعان داشت:در این ازمون رشته های تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای کاردرمانی وگفتار درمانی می‌توانند در آزمون شرکت کنند و پس از استخدام؛ مربیان بعد ازیک دوره مهارت آموزی یک ساله مشغول به کار می‌شوند؛در کشور حدود هزار نفر استخدام می‌شوند و سهمیه استان خراسان رضوی 71 نفر کاردرمانگر وگفتار درمانگر در این استخدامی خواهد بود.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: درحال حاضر 35 نفر نیروی توانبخشی در حوزه گفتار درمان وکاردرمان داریم که معمولا نیاز ما با توجه به تعداد 9هزار دانش آموز در مدارس استثنایی و 10هزار دانش آموز دارای مشکلات ویژه یادگیری و تلفیقی فراگیر بیش از این است و با این تعداد قسمتی از نیازهای مدارس  برطرف می‌شود.

روحانی در خصوص کمبود فضای آموزشی نیز بیان کرد: کمبود فضای آموزشی استاندارد ویژه دانش آموزان استثنایی در برخی مناطق و شهرستانها، هزینه‌های ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی که نیاز به مساعدت ازطرف شهرداریها و نهادهای دولتی وغیر دولتی دارد از مهمترین چالش های در حال حاضر است و در زمینه پوشش تحصیلی دانش آموزان با نیازهای ویژه ؛ استان خراسان رضوی نیز در کشور بالاترین آمار را دارد و شناسایی و جذب این دانش آموزان با تلاش همکاران آموزش و پرورش و همکاری اولیاء به خوبی انجام شده است.

وی تصریح کرد: بیش از 320 کدواحد آموزشی ویژه این دانش آموزان در گروه‌های مختلف دراستان وجود دارد.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه به عنوان مهمان
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما