اصلاح نژاد دام سبک عشایری در شرق کشور آغاز شد

مسئول سازمان بسیج سازندگی خراسان رضوی گفت:اصلاح نژاد دام سبک عشایری، برای اولین بار در شرق کشور صورت گرفت.
محمد روحانی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم از مشهد اظهارداشت: این اقدام در راستای بهبود ژنتیک گله‌های دام سبک عشایری به همت قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه با مشارکت سازمان بسیج جامعه کشاورزی، بسیج جامعه عشایری و بسیج سازندگی خراسان رضوی، 50 راس میش در منطقه مرزی نهور خواف شناسایی و انتقال رویان اصلاح نژاد شده اجرا خواهد شد.

وی گفت: نتیجه عملیات اصلاح نژاد دام سبک ، زایش گوسفند های اصلاح نژاد شده چندقلوزا و ارزشمند خواهد بود.

مسئول سازمان بسیج سازندگی خراسان رضوی ادامه داد: در مرحله بعد، 75 راس دام در دیگر مناطق مستعد شناسایی و انتقال رویان پس از تولید در محیط آزمایشگاهی صورت خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه شغل اصلی عشایر دامپروری است و دام در عشایر پایداری دارد، جامعه عشایری به عنوان مخاطب این عمل قرار گرفت و منطقه‌ نمونه عشایری به لحاظ دامداری در استان خراسان رضوی انتخاب شد.

محمد روحانی تاکیدکرد: روستای نهور شهرستان خواف دامدارانی دارد که روش های نوین پرورش دام سبک را با علاقه دنبال کرده اند و در قالب مجتمع دام عشایری انجام این فعالیت امکان پذیر است.

وی افزود: پس از برگزاری جلسه توجیهی و آشنایی دامداران منطقه با فرایند و ریسک های احتمالی و همچنین تشریح فعالیت های پرورشی درباره این عمل، دو‌ نفر از دامداران که علاقه مند بودند انتخاب شدند.

مسئول بسیج سازندگی خراسان رضوی گفت: اعتبار فعالیت به ازای هر انتقال 55 میلیون ریال از محل قرار گاه محرومیت زدایی سپاه تامین شد.

روحانی خاطرنشان کرد: بسیج، جامعه کشاورزی استان به واسطه تیم های جهادی تخصصی دامپزشکی مستقر در منطقه، انتخاب و سلامت دام ها و همچنین فرایند همزمان سازی محلی نظارت میدانی داشت و اقدامات تخصصی از زمان همزمان سازی تا مراقب های بعد از انجام عمل را پیگیری خواهند کرد.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه به عنوان مهمان
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما