برای حل مشکلات اجتماعی بایدازظرفیت تشکلهای مردمی استفاده کرد

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر نقش مردم در حل مسائل کشور گفت: تشکل‌های مردمی بهتر می‌توانند مشکلات جامعه را حل کنند چون از نزدیک با مشکلات مردم ارتباط داشته و از آن‌ها خبر دارند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری بعدازظهر امروز در تالار اجتماعات شورای شهر مشهد در «همایش استانی تشکل‌های مردم نهاد» درباره لزوم ایجاد این تشکل‌ها بیان کرد: تشکل‌ها با هدف خدمتگزاری، اثرگذاری و خدمت به مردم پدید آمده‌اند.

وی ادامه داد: حضور و نقش مردم در نگاه اسلامی، اعتقادی و نظام مقدس جمهوری اسلامی کاملاً مشخص است؛ این نقش پررنگ در حکمرانی و حاکمیت اسلامی جز با سامان یافتن و انسجام تشکل‌های مردم نهاد میسر نخواهد شد.

نظری با بیان این که «مردم در هر صورت نقش خودشان را در ارتباط با نظام و حمایت از دستاوردهای انقلاب انجام می‌دهند» عنوان کرد: حضور در انتخابات و راهپیمایی‌ها یکی از این عرصه‌هاست؛ اما نقش‌ها و حوزه‌های دیگری هم وجود دارند که باید دسته‌بندی شوند؛ مانند تشکل‌ها که وجودشان در جامعه حائز اهمیت است.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: ماهیت نظام مقدس اسلامی که اصالت امور و حضور را برای مردم مهم دانسته، بر این اساس است که کارها توسط خود مردم انجام شود. برای حل مسائل باید مسئله محور حرکت کنیم و این حرکت هم می‌بایست با محوریت خود جامعه انجام شود.

نظری با بیان اینکه در این راستا حاکمیت باید نقش خودش را به حداقل برساند، تصریح کرد: حاکمیت باید در حوزه زیرساخت‌ها و بسترسازی وارد شود و مسیر را برای گروه‌های مختلف جامعه هموار کند.

وی متذکر شد: هر میزان تصدی‌گری حاکمیت بیشتر شود، نقش مردم کاهش می‌یابد. بنابراین باید تلاش کنیم نقش و حضور مردم را بیشتر کرده و عرصه‌های گوناگون را در اختیار تشکل‌های مردمی قرار دهیم.

نظری با اشاره به اینکه تشکل‌ها، مشکلات و استعدادهای مردمی را خوب می‌شناسند، افزود: این درون‌جوشی برای حل مسائل مهم مردم اهمیت فراوانی دارد و مبتنی بر واقعیت و ضرورت‌ها است. پس باید حاکمیت به اندازه و ضرورت وارد شود و امور را به عهده مردم بگذارد.

استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: بر اساس اعتقادات ما این رابطه عرضی است؛ یعنی کار دلی، به صورت هم‌افزایی و حرکت جبهه‌ای است. در مقابل آن رابطه طولی را به معنی امر و نهی داریم که جوابگوی پیشبرد اهداف در این حوزه نیست. بنابراین زمانی که خدمت دهنده، مردم و خدمت گیرنده، مردم باشد یک رابطه عرضی ایجاد می‌شود.

وی امنیت را وظیفه اول حاکمیت دانست و گفت: امنیت زمانی پایدار است که مبتنی بر حضور مردم باشد. هر چه نقش حاکمیت را کم و نقش اجرایی مردم را در قالب تشکل‌ها بیشتر کنیم، به اهداف نظام مقدس اسلامی نزدیک‌تر می‌شویم.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه به عنوان مهمان
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما