ورود ۲۱۸ هزار و ۲۴۴ زائر به مشهد در یک روز /تکمیل ظرفیت ۷۷ درصد مراکز اسکان

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: روز گذشته میزان ورودی زائر به مشهد ۲۱۸ هزار و ۲۴۴ نفر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یک درصد رشد داشته است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد امروز در ششمین نشست خبری قرارگاه عملیاتی زائران دهه آخر صفر استانداری خراسان رضوی که در پایانه مسافربری امام رضا (ع) برگزار شد، اظهارداشت: روز گذشته  21 شهریورماه میزان ورودی زائر 218 هزار و 244 نفر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یک درصد رشد داشته است.از این تعداد 148 هزار و 558 نفر یعنی 68 درصد با وسیله نقلیه شخصی، 37 هزار و 605 نفر یعنی 17 درصد با وسیله نقلیه عمومی جاده‌ای، 20 هزار و 724 نفر یعنی 9 درصد ریلی و 11 هزار و 357 نفر یعنی 5 درصد هوایی سفر کردند.

گنابادی‌نژاد با بیان این مطلب که مجموع اسکان شب 21 شهریورماه 527 هزار و 191 نفر بوده است گفت: 77 درصد ظرفیت اسکان که حدود 700 هزار ظرفیت پیش‌بینی شده بود ، شب گذشته به اتمام رسید.بطوریکه شهر ملک‌آباد 4000 نفر جمعیت دارد و شب گذشته میزبان بیش از 50 هزار نفر زائر بود.

وی با اشاره به رویکرد کارگروه ملی زیارت از ابتدای دولت سیزدهم افزود: در 12 سالی که از ایجاد کارگروه ملی زیارت می‌گذرد، در سه دولت 10 جلسه، اما در دو سال اخیر دولت سیزدهم چهار جلسه برگزار شده که در همه دولت‌های قبلی بی‌سابقه است.در تمام جلسات دولت سیزدهم موضوع آزادراه حرم تا حرم مطرح شده و مصوباتی داشتیم. در 8 شهریور که کارگروه ملی زیارت برگزار شد، مصوبه این بود که گزارشی از آخرین وضعیت عملیات اجرایی آزادراه حرم تا حرم تهیه، جلسه‌ای برگزار و تصمیم‌گیری لازم انجام شود.

گنابادی‌نژاد گفت: سال گذشته در دهه پایانی صفر و نوروز مشکلی برای بازگشت زائران نداشتیم، اما در اربعین مشکلات زیاد بود. امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده مشکلی نداشته باشیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی با اشاره به خودرو‌های سواری فعال در حمل‌و‌نقل جاده‌ای تصریح کرد: مجموعه‌ای مجاز به فعالیت است که از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مجوز بگیرد. سازمان راهداری مسئول صدور مجوز برای شرکت‌ها و مجریان ذی‌صلاح است. اگر مجموعه‌ای فاقد مجوز باشد باید به دستگاه انتظامی و قضایی گزارش شود. ساماندهی این خودرو‌ها در دهه پایانی صفر انتظار درستی است که باید انجام شود.

ورود یک میلیون و 353 هزار و 754 نفر به خراسان رضوی طی 5 روز گذشته 

جعفر شهامت، مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز اظهارداشت: میزان ورودی استان از روز بعد اربعین تا ساعت 24 شب گذشته بیش از یک میلیون و 353 هزار و 754 نفر بوده که در مقایسه با سال گذشته به لحاظ تعداد وسیله نقلیه 20 درصد و تعداد مسافر 14 درصد رشد داشته است.

وی افزود: برای دهه پایانی صفر رصد دائم و پیوسته و برنامه‌ریزی‌های انجام شده از بیش از سه ماه قبل شروع شده است. بعد از اربعین ایام دهه پایانی صفر و خیل عظیم زائران به مشهد را شاهد هستیم و حدود 150 هزار زائر پیاده در راه مشهد هستند.

وی بیان کرد: میزان ورودی استان از روز بعد اربعین تا ساعت 24 شب گذشته بیش از یک میلیون و 353 هزار و 754 نفر بوده که در مقایسه با سال گذشته به لحاظ تعداد وسیله نقلیه 20 درصد و تعداد مسافر 14 درصد رشد داشته است. 71.8 درصد با خودروی شخصی، 12.4 درصد با حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای، 10.7 درصد ریلی و 5.1 درصد هوایی وارد مشهد شدند.

شهامت افزود: پیش‌بینی این است در مسیر چناران-مشهد در روز 22 شهریورماه ساعت 16 تا 20 و 23 شهریورماه ساعت 16 تا 19 و همچنین در مسیر مشهد-چناران در روز 24 شهریورماه ساعت 17 تا 20 و 25 شهریورماه ساعت 15 تا 19 ترافیک سنگینی داشته باشیم.

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه در اربعین امسال 61 درصد رشد سرویس‌دهی از مبدا مشهد داشتیم، عنوان کرد: این افزایش به این دلیل بود که توزیع زمانی و مکانی خوبی برای اعزام زائران با اتوبوس در مشهد انجام شد. اوج خروج زائران از مشهد از ظهر روز شهادت امام رضا(ع) از ساعت یک بعدظهر تا  9 شب خواهد بود.

وی ادامه داد:در مشهد به بیش از 2760 دستگاه اتوبوس برای سرویس‌دهی نیازمندیم که 1100 دستگاه در استان وجود دارد، 1000 دستگاه توسط ناوگان فوق‌العاده سایر استان‌ها، 350 دستگاه توسط ناوگان کمکی اتوبوسرانی مشهد و 400 دستگاه توسط اتوبوس‌های کمکی جوان سیر ایثار تامین خواهد شد. از ظهر امروز پیش‌فروش بلیط‌های برگشت شروع شده است. روز 25 و 26 شهریورماه افزایش سنگین خروجی را از مشهد داریم و حداقل روزانه 2000 دستگاه اتوبوس دپو و به کارگیری می‌شود.

شهامت افزود: در حوزه ایمنی بیش از 130 میلیارد تومان برای رفع نقاط حادثه‌خیز و خط‌کشی جاده‌ها در سال مالی 1401 هزینه و بیش از 3000 کیلومتر در دو، سه ماه اخیر خط‌کشی شده است. 12 هزار تابلوی راه نیز بازسازی، نوسازی و نصب شده‌اند. استراحتگاه‌ها، نمازخانه‌ها و‌ موکب‌های بین راهی نیز مورد رسیدگی قرار گرفته است. 57 مجتمع خدماتی رفاهی، 30 موکب ویژه در حاشیه کریدورهای منتهی به مشهد و سه ایستگاه پویش در کنار 420 محل پذیرایی از زائران پیاده فعال هستند. 

فعالیت 80 رام قطار در مسیر مشهد تا انتهای شهریور ماه 

مصطفی نصیری ورگ، مدیر کل راه آهن خراسان نیز اظهارداشت: در حال حاضر 74 رام قطار به صورت رفت و برگشت از 20 شهریور تا پایان ماه در حال تردد است. 6 رام قطار فوق‌العاده در مسیر تهران-مشهد نیز اضافه شده است که ظرفیت جابه‌جایی حدود 39 هزار نفر مسافر را در هر روز دارد.

وی افزود: خراسان رتبه اول جابه‌جایی مسافر را دارد. 70 درصد ظرفیت قطار‌های برون‌شهری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی از 27 شهر مرکز استان در ایام تابستان به صورت فوق‌العاده در مسیر مشهد است.

نصیری ورگ تصریح کرد: در روز 30 صفر که بازگشت زائران پیاده را داریم و قطار‌های درون‌استانی را افزایش خواهیم داد، این میزان افزایش پیدا می‌کند و از ظرفیت قطار‌های مشهد در ساعاتی که متوقف هستند برای جابه‌جایی زائران پیاده به نیشابور، فیروزه، خوشاب و نقاب استفاده می‌کنیم. برای سرخس نیز قطار فوق‌العاده پیش‌بینی خواهیم کرد. امروز یک قطار فوق‌العاده به نقاب می‌فرستیم تا زائرانی که قصد دارند از طریق ریلی از جوین به مشهد بیایند را جابه‌جا کنیم. جمعه نیز سه قطار فوق‌العاده برای نیشابور داریم.

مدیرکل راه آهن خراسان خاطرنشان کرد: با توجه به ترافیک روز 30 صفر در محدوده حرم و راه‌آهن معمولا مسافران با تاخیر می‌رسند، بنابراین مسافر جامانده زیاد داریم

80 درصد زائران از اتوبوس استفاده می‌کنند

سید مهدی امامی میبدی، مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری مشهد با بیان اینکه دغدغه اصلی ما خروج زائران پیاده است، اظهارداشت: زائران پیاده‌ای که به سمت مشهد می‌آیند 500 هزار نفر هستند که شاید به یک میلیون نفر نیز برسند؛ 80 تا 90 درصد این زائران از اتوبوس استفاده می‌کنند و طبق سنوات گذشته در داخل استان راهداری باید کمک کند.

امامی میبدی افزود: زائران و موکب‌داران حتما قبل از خروج نسبت به تهیه بلیط اقدام کنند؛ زیرا داخل پایانه امکان فروش بلیط وجود ندارد همچنین زائران شنبه و یکشنبه برای خروج خود برنامه‌ریزی کنند.

مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری مشهد گفت: شهرداری 150 کمک‌یار پلیس را که توسط پلیس راهور و سازمان ترافیک آموزش دیده‌اند در موارد مورد نیاز به کارگیری می‌کند.

پیش بینی بیش از 17 هزار زائر در موکب های مراکز نیکوکاری کمیته امداد

رضا سلم آبادی،مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی نیز بیان کرد: 45 مرکز نیکوکاری کمیته امداد 45 موکب، برای اسکان و پذیرایی از زائرین پیاده امام هشتم در دهه آخر صفر برپا کرده اند.

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی با بیان اینکه حدود 25 مرکز به طور مستقیم در زمینه اسکان زائرین فعالیت می کنند، گفت: بالغ بر 20 مرکز نیز پذیرایی از زائران را بر عهده دارند.

وی افزود: اکثر موکب ها در مبادی ورودی شهر مشهد از جمله جاده قوچان، سه راه فردوسی، باغچه به مشهد، جاده کلات، سرخس و مسیر بهشت رضا برپا شده اند و در این موکب ها خدمات رفاهی چون اسکان زائرین پیاده، پذیرایی، خدمات فرهنگی چون آموزش آداب زیارت امام رضا (ع)، موضوع حجاب و عفاف، احکام و مسائل اعتقادی، برپایی نماز ، مشاوره، توزیع بسته های فرهنگی و خدمات درمانی سرپایی ارائه می شود.

سلم آبادی با بیان اینکه این موکب ها از 19 شهریور ماه الی 25 شهریور ماه همزمان با روز شهادت امام رضا (ع) خدمت رسانی می کنند، گفت: سال گذشته این موکب ها پذیرای حدود 9 هزار زائر بودند و پیش بینی می شود امسال بیش از 17 هزار زائر نفر شب در این موکب ها اسکان داده شوند.

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی بیان کرد: این موکب ها با مشارکت تشکل های مردمی و مراکز نیکوکاری اداره می شود. وی افزود: با هماهنگی بنیاد علوی کشور اقلام مورد نیاز زائرین از جمله آب معدنی و آبمیوه تهیه و در اختیار مواکب قرار خواهد گرفت، همچنین هیئت جوادالائمه زمینه اسکان موقت زائرین را فراهم خواهد کرد.

سلم آبادی گفت: مراکز نیکوکاری شهرستان هایی چون نیشابور، فریمان و رضویه با برپایی موکب هایی در مسیر راه زائران پیاده امام رضا (ع)، امر خدمت رسانی را انجام می دهند.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه به عنوان مهمان
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما