دپارتمان سواد سلامت در خراسان رضوی افتتاح شد

با حضور معاون وزیر بهداشت، دپارتمان سواد سلامت در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افتتاح شد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد ، پیرو اجرای سند ملی ارتقای سواد سلامت، دپارتمان سواد سلامت با برنامه‌ریزی در مسیر ارتقای سلامت در ابعاد آموزشی، پژوهشی، ارتباط با صنعت، رسانه و مجله برنامه‌های متعددی را در دستور کار خود قرار داده است.

حسین فرشیدی در حاشیه بهره‌برداری از این مرکز، اظهار داشت: مهمترین رسالت مراکز سواد سلامت، آشنایی مردم به حقوق خود در ابعاد مختلف سلامت و آموزش خود مراقبتی است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه باید در حوزه‌ سلامت به سمتی برویم که سایر ارگان‌ها نقش مؤثر تری در حوزه‌ سلامت ایفا کنند، خاطرنشان کرد: در بهترین حالت 25 تا 30 درصد از خدمات سلامت برعهده وزارت بهداشت است و مابقی برعهده سایر ارگان‌ها است، به عنوان مثال بخش مهمی از عوامل موثر بر کاهش آمار  مرگ و میر ناشی از سوانح رانندگی بر عهده سایر ارگان‌ها است.

وی با بیان این که آموزش خود مراقبتی و آشنایی مردم با حقوق سلامت رویکرد اصلی مراکز سواد سلامت است، تصریح کرد: در آینده می توان با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و خدمات الکترونیک، خدمات گسترده‌ای را به مراکز ارائه دهیم تمام دانشگاه‌ها وظیفه گسترش و راه‌اندازی مراکز سواد سلامت را دارند.

تدوین و اجرای برنامه‌های ملی افزایش و ارتقای سلامت در دولت سیزدهم کلید خورد

 فرشید رضایی، مدیرکل آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز اظهار داشت: موضوع سواد سلامت در واقع تلفیق دو موضوع علم و هنر بوده و از این جهت برگزاری اولین کنگره بین‌المللی سواد سلامت و چهارمین کنگره بین‌المللی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ما باید با مفهوم سواد سلامت به درستی آشنا شویم.

وی تصریح کرد: متاسفانه در موضوع سواد سلامت صرفاً به پوسته ظاهر سواد و انتقال دانش توجه شده و نداشتن یک برنامه منسجم با وجود داشتن تلاش‌های بسیار این حوزه یکی از مهمترین اشکالات بوده است و در دولت سیزدهم با همکاری اساتید دانشگاهی  به نوشتن برنامه ملی سواد سلامت اقدام کردیم و در این کنگره به باز کردن مفهوم آن می‌پردازیم.

مدیرکل آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه سلامت از سوی اغلب افراد به معنای پیشگیری نگاه شده، در حالی که از ابعاد فنی و خانوادگی که در شکل‌گیری حوزه سلامت و اهمیت خودمراقبتی و سبک زندگی سالم غافل شده‌ایم، خاطرنشان کرد: ما باید قبل از آن که نیازمند مقوله‌های دارو و درمان شویم، روی موضوع پیشگیری کار کنیم و یکی از مهمترین موارد آن موضوع بسیار مهم سبک زندگی سالم است.

رضایی افزود: کسی که دارای سواد سلامت است، متناسب با دانشی که دارد، بهترین اقدامات پیشگیرانه را با داشتن یک رفتار سالم دارد و بی‌شک محیط‌های کار و زندگی موجب تسهیل در شکل‌گیری این رفتار می‌شود و می‌توانیم بگوییم آموزش صحیح و سبک زندگی سالم ما را از بسیاری از نیازهای حوزه درمان بی‌نیاز می‌کند و نیازی به مراجعه به پزشک خانواده و عمومی سطح یک و حتی پزشک متخصص نخواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه اگر سواد سلامتمان کامل باشد دنبال اصلاح سبک زندگی‌مان هستیم تا که گرفتار بیماری نشویم، گفت: همچنین اگر نیازمند به خدمات درمانی شدیم مستقیم به سطح 3 مراجعه نمی‌کنیم و از سطح یک شروع می‌کنیم و در صورت نیاز به سطوح 2 و 3 ارجاع داده می‌شویم و در همین خصوص باید اشاره کنیم که یکی از موفق‌ترین برنامه‌های دولت سیزدهم در موضوع سلامت اجرای موفقیت‌آمیز طرح سلامت خانواده در تمامی مناطق شهری و روستایی با همکاری پزشکان، مراقبان سلامت و بهورزان بوده است.

مدیرکل آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: موضوع تغییردادن سطح سواد زمان‌بر بوده و کار یک سال نیست، به‌طور کلی وضعیت سواد سلامت در دنیا به‌گونه‌ای است که از هر 3 نفر یک نفر فاقد سواد سلامت کافی بوده و در برخی از کشورهای دنیا نیز از هر 2 نفر یک نفر با این نقیصه مواجه بوده و در کشور خودمان هم می‌توانیم بگوییم که رشدی 20 درصدی در بحث ارتقای سواد سلامت جامعه داشتیم.

رضایی با ذکر این نکته که در دولت سیزدهم تدوین برنامه‌های ملی افزایش و ارتقای سلامت کلید خورده است تاکید کرد: ما معتقدیم که همگرایی و همسویی دستگاه‌های موثر در مقوله سواد سلامت موجبات خیرات و برکات بسیار در این حوزه خواهد شد و در نظر داریم تا که با همراهی و همکاری رسانه‌ها گام به گام در مسیر پیشرفت در موضوع سواد سلامت قدم برداریم.

وی خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم با همکاری تمامی مجموعه‌ها از قبل از سن ورود به مدرسه تا مقاطع دانشگاهی و حتی محیط‌های کار و منزل در موضوع رشد و ارتقای سواد سلامت تمامی گروه‌های جامعه گام برداریم، مسیری که تا رسیدن به وضعیت مطلوب 20 سال زمان می‌برد، اما می‌توان با طی کردن مسیر درست حرکتی که در 2 سال اخیر مثمرثمر واقع شده به وضعیتی نسبتاً ایده‌آل و قابل قبول تا پایان دولت سیزدهم دست یافت.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه به عنوان مهمان
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما